Google měl jasno: Ve vyhledávání porazil Trump Clintonovou

Volební průzkumy sice favorizovaly možnou budoucí první ženu v Bílém domě, ale co chvílí se přiklánějí na stranu toho či onoho kandidáta. Jednoho vítěze ale už známe. Ve výsledcích vyhledávání na Google podle odborníků z digitální agentury Inizio.cz poráží Clintonovou její mnohem kontroverznější protějšek. Chování uživatelů na Internetu tak dalo lepší předpověď než přinesly voličské průzkumy.

Google měl jasno: Ve vyhledávání porazil Trump Clintonovou


Swing states zadávají do Googlu častěji Trumpa

Podle výsledků zveřejněných Googlem vyhledávání patřilo k pondělnímu dopoledni 7. 11. 2016 Donaldu Trumpovi ve 38 státech USA. „Co je zajímavé, vyhledávače umisťují na první místo Trumpa i ve státech jako Florida či Michigan. Ty se společně s Ohiem, Pensylvánií či Iowou řadí k tzv. swing states, tedy „kyvadlovým“ státům,“ říká Adéla Matejová z Inizio. Těchto několik států má přednostní postavení v americkém volebním systému, protože právě u nich nelze s pravděpodobností říci, jaká strana a tedy jaký kandidát v nich bude mít převahu. Občas prostě ve volbách vyhrají demokraté a občas republikáni a žádná strana zde nemá dlouhodobou převahu.

Všechny svoje soupeře válcuje podle Adély Matejové Donald Trump i na ostatních online komunikačních kanálech. Analýzy Zignal Labs vypočítaly za období volební kampaně pouze mezi červnem a srpnem 2015 celkem 750 milionů slov, které byly v souvislosti s republikánským kandidátem napsány či řečeny. Podle PolitiTrends je Trump zmiňován jen na sociální síti Twitter až v 70. 000 tweetech denně. Kdyby šlo tedy o hlasy z Twitteru, Trump by pravděpodobně vyhrál také tam.

Trump je nejčastěji spojován s imigrací, potraty, ekonomikou či ISIS

Lidé lačnící dozvědět se pikantérie o Donaldu Trumpovi, který nechodí pro ostré slovo daleko a intenzivně se zapojuje do názorových střetů, spojovali nejčastěji ve vyhledávačích jméno kandidáta s výrazy na prvním místě jako „immigration“ (imigrace), dále pak „race issues“ (otázky týkající se rasy), „abortion“ (potraty), „economy“ (ekonomika) a „ISIS“ (Islámský stát). Tedy tzv. hot topics, které opakovaně rezonují Trumpovou volební kampaň – právě Donald Trump chce vysoké daně na import, označil mexické imigranty za zločince a násilníky, navrhl postavit zeď na hranici s Mexikem a imigranty považuje dále za utajené bojovníky ISIS, jejichž armáda má svrhnout režim. Vyhledávací trendy také nezapomínají na Trumpovo údajné sexuální obtěžování několika žen, jejichž jména jsou často v Googlu skloňována „natasha stoynoff,“ či „jessica leeds“.

Lidé hledají Hillary Clinton a její životopis

Co se týká Hillary Clinton, v posledních dnech v souvislosti s blížícím se dnem hlasování se ve vyhledavači objevovala klíčová slova jako „hillary clinton issue stances (hillary clinton postoje k tématům),“why vote for Hillary (proč volit Hilllary). „Uživatelé ale si všímali a hledali také nedávný emailový skandál při zadávání vyhledávací fráze „how many emails did Hillary delete“ (kolik emailů Hillary smazala). Po projevu Michelle Obamové ze 13. října 2016, kdy ostře vystoupila proti výrokům Donalda Trumpa o ženách a na podporu Hillary Clintonové, bylo jméno současné první dámy rovněž populární vyhledávacím dotazem. Obecně lidé hledají osobní informace o Hillary Clintonové a jejím životě spíše než skandály s ní spojené,“ okomentovala to Adéla Matejová.


Úvodní foto: archiv redakce




Komentáře