S nedostatkem lidí se potýkají i internetové firmy

Internetové podnikání je velmi rychle rostoucí segment, potýká se však s nedostatkem kvalitních lidí – a to jak v logistickém zázemí, tak pro dodání zboží a komunikaci na klientských linkách nebo sociálních sítích. Přitom například kurýři a dopravci dodávající zboží jsou vlastně jedinou tváří dané služby, kterou lidé vidí. Jejich chování a profesionalita tedy rozhodují o celkové spokojenosti zákazníků.

S nedostatkem lidí se potýkají i internetové firmy


Rozvoj internetového podnikání v České republice je výrazný a podle údajů ČSÚ dynamičtější než v západní Evropě. Internetový prodej zboží táhl v loňském roce růst obratu v maloobchodu a ještě vyšší tempo jeho růstu přesahující 20 % zaznamenáváme v tomto roce. V Česku zákazníci velmi kladně přijímají a využívají i další typy internetových služeb jako dodávky jídla, taxislužby, aj.

„Internetové služby jsou vnímány jako „technologické“, ale i když přímo nedodávají zboží, jsou pro zákazníky personifikovány pracovníky „na posledním kroku“, na jejichž přístupu a profesionalitě v konečném důsledku závisí to, jestli jejich služeb člověk využije opakovaně,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Proto i jich se stále více týká nedostatek kvalitních lidí na trhu práce – zejména v oborech jako jsou kurýři, operátoři na klientských linkách, lidé zajišťující komunikaci na sociálních sítích a pracovníci v logistice. O úspěšnosti internetových služeb totiž nerozhoduje jen šíře nabídky a brilantnost technologického řešení, ale také jednání lidí, kteří jsou ve styku se zákazníky.“

„Neustále hledáme nové talenty - jak na pozice kurýrů, tak jako operátory zákaznické linky – protože naše dodavatelská síť dynamicky roste," říká Jakub Patzl, provozní ředitel DámeJídlo.cz. „Jsme si vědomí toho, že naše služba je postavena na kvalitních lidech, proto na naše zaměstnance máme velké nároky: potřebujeme, aby byli přesní, pečliví, uměli dobře jednat se zákazníky a zvládali pracovat ve vysoce stresovém prostředí. Sehnat dobrého kurýra nebo operátora zákaznické podpory je stále těžší. Přijetím kvalitního člověka to u nás ale nekončí, pečlivě dbáme o to, aby na sobě zaměstnanci neustále pracovali a zdokonalovali se," dodává Jakub Patzl.

Data pracovního portálu Profesia.cz mluví jasně: zatímco počet pracovních nabídek v oborech jako kurýr, dopravce, skladník, dispečer nebo help-desk operátor rostou, počet reakcí, tedy zájem ze strany uchazečů o práci, klesá. Například počet nabídek pro kurýry v porovnání let 2014 a 2016 na Profesia.cz vzrostl o více než 900 %, zájem o dopravce skokově narostl v roce 2014 (o 400 % oproti 2010), v roce 2016 se pak zvýšil o dalších 50 %. Největší počet pracovních nabídek ve jmenovaných oborech je v letošním roce ze Středočeského, Jihomoravského a Moravskoslezského kraje, nejvíce zájemců je z Prahy, Jihomoravského a Středočeského kraje.


Úvodní foto: © carlosgardel - Fotolia.com




Komentáře