Zájemců o homeoffice přibývá, tuzemské firmy ale práci z domova příliš nepodporují

Hlavním důvodem je, že chtějí mít nad zaměstnanci lepší dozor.

Zájemců o homeoffice přibývá, tuzemské firmy ale práci z domova příliš nepodporují


Podle odborníků v posledních letech výrazně přibývá Čechů, kteří hledají zaměstnání s možností práce z domova. Jedná se zejména o matky na rodičovské dovolené nebo osoby, které do zaměstnání musejí dojíždět více než hodinu. Ačkoliv celosvětově tento trend prudce narůstá, tuzemské společnosti přesto umožňují homeoffice spíše lidem na vyšších postech a preferují mít nad zaměstnanci a jejich výkony dohled.

Přestože v České republice společnosti nabízejí práci z domova méně často než v zahraničí, lidé o takovou práci projevují stále větší zájem. Jev dokládají i údaje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Podle nich by měl v celosvětovém měřítku počet zaměstnanců v režimu homeoffice dosáhnout do roku 2015 téměř 40 %. Progres tohoto trendu pak ve výsledku ovlivňuje řadu pracovních procesů, zázemí i finanční náklady.

„Práci z domova často vyhledávají matky s malými dětmi, lidé dojíždějící do zaměstnání více než hodinu nebo obchodníci, kteří jsou stále na cestách. Práce v režimu homeoffice jim totiž umožňuje efektivně hospodařit s jejich volným časem, a nemusí tak po schůzce cestovat ještě do kanceláře. Komfort v podobě vykonávání zaměstnání z prostředí domova však české společnosti obvykle nabízí spíše lidem s vyšším platovým ohodnocením a na manažerských pozicích," uvádí Ondřej Wysoglad, country manager personální agentury Adecco.  Zaměstnavatelé totiž chtějí mít nad výkony zaměstnanců jasnou kontrolu. Z tohoto důvodu práci z domova nenabízí každému a jedná se spíše o jakousi formu benefitu," vysvětluje Wysoglad.

Kromě nutnosti řešit pracovní zázemí má homeoffice pro zaměstnance a společnosti i řadu technických specifik. Zásadním doprovodným faktorem práce z prostředí domova je podle odborníků potřeba zajištění přístupu zaměstnanců k firemní síti. V souvislosti s tím řeší společnosti nejčastěji problematiku dostatečného zabezpečení citlivých firemních dat.

„Zabezpečit přístup zaměstnanců na homeoffice k firemní síti je pro každou společnost klíčové. Připojení obvykle probíhá prostřednictvím takzvané virtuální privátní sítě, která umí propojit počítače v rámci uzavřené soukromé sítě, či pomocí vzdálené plochy. Po připojení zaměstnance na homeoffice do sítě je tak veškerá komunikace šifrována a chráněna před vstupem cizích osob," přibližuje Martin Jirkal ze společnosti Servodata. Jako pojistku doporučuje zaměstnavatelům umožnit zaměstnancům přístup k firemní síti pouze firemním počítačem. Nad vlastním zařízením zaměstnance mohou totiž do jisté míry ztratit kontrolu.

Čtěte také:
→ Je teleworking opravdu tak skvělá věc?
Šéfka Yahoo! Marissa Mayerová nedávno teleworking v této firmě až na výjimky zakázala. Přečtěte si, co se tím změnilo nebo na co dát pozor, pokud vaši lidé pracují jen z domova.
Teleworking: už polovina odborných pracovníků pracuje alespoň částečně z domova
Práce na dálku se bude dále rozvíjet, zvýší produktivitu, sníží provozní náklady a pomůže udržet stávající pracovníky.

G+


Úvodní foto: © lichtmeister - Fotolia.com




Komentáře