Český Google Zeitgeist 2009

Letošní žebříček nejvyhledávanějších slov na Google.cz potvrzuje tři základní vlastnosti českého národa: zájem o využití technologií ve všech oblastech života, velká vynalézavost a obliba filmu a videa.

Český Google Zeitgeist 2009


Jaký byl rok 2009 ve vyhledávání Google? Google Zeitgeist, v doslovném překladu „duch doby“, hledá na tuto otázku odpověď na základě nejpopulárnějších a nejrychleji rostoucích dotazů. Kombinací milionů nejhledanějších slov se podařilo dát dohromady přehled témat a událostí, které v tomto roce zajímaly českou veřejnost.

Letošní žebříček potvrzuje, že technologie jsou Čechům opravdu blízké, a to ve všech sférách jejich života, ať už to je práce, komunikace, zábava, komunity, obchod online nebo možnost nalezení výhodné nabídky. Zajímavý je i velmi silný sociální aspekt mobilního vyhledávání.

Největším skokanům letos vládly Windows 7, které tak „odsunuly“ výrazy ze světa zábavy na další pozice. Tam se umístil stále oblíbenější Facebook následovaný letošní Česko-Slovenskou Superstar. V žebříčku nejvyhledávanějších slov se znova po roce na první pozici dostaly mp3 a další příčky potvrdily zájem Čechů o technologie (video, tv, YouTube). Na dalších příčkách se objevily hry (podobně jako loni), které přeskočily populární Facebook.

Češi stále více potvrzují, že kromě zábavy jim internet slouží i jako zdroj praktických informací pro každý den, jako už zmíněné mapy, překladač, počasí nebo jízdní řády. Zejména firmy z oblasti služeb a cestovního ruchu potěší a inspiruje, že právě ony jsou nejčastějším objektem hledání na Mapách Google.

Letošní rok byl ovšem i rokem politických změn a významných událostí, což se odrazilo v žebříčku politických skokanů. První příčky ovládla Evropská unie, státy EU, Lisabonská smlouva a Rada Evropy.

Svět celebrit ovlivnila soutěž Česko-Slovenská Superstar, kdy největší českou skokankou se stala jedna z porotkyní – Marta Jandová. Kontroverzní Lady Gaga vyskočila o nejvíce příček ze všech zahraničních celebrit. Smutné události – smrt Michaela Jacksona a Patricka Swayzeho – se na žebříčku odrazily také.

V rámci snahy naučit se „jak na to?“ vyhrává jednoznačně vytvoření webové stránky, ale i méně lichotivá stránka českého národa – nadváha (jak zhubnout?). Je vidět, že kluci hledají na internetu dokonce inspiraci „jak sbalit holku“.

 

Globální Zeitgeist

Na speciálně vytvořené stránce Google odhaluje výsledky globálního vyhledávání za rok 2009. Letos globální výsledky ukazují zájem o sféru populární kultury (s králem popu na vrcholu, následovaném filmem New Moon a Lady Gaga), oblíbené byly i sociální sítě (Facebook) a nové technologie jako Windows 7.

 

Globální skokani roku 2009:

 

  1. michael jackson
  2. facebook
  3. tuenti
  4. twitter
  5. sanalika
  6. new moon
  7. lady gaga
  8. windows 7
  9. dantri.com.vn
  10. torpedo gratis

 

Největší skokani v ČR 2009

Následující žebříček znázorňuje 10 slov, která zaznamenala největší skok v počtu vyhledávání českými uživateli Google.

 

  1. Windows 7
  2. Facebook
  3. Superstar
  4. překladač
  5. sms zdarma
  6. CSFD
  7. úřad práce
  8. mapy
  9. Aukro
  10. iVysílání

 

Nejvyhledávanější slova v ČR 2009

Tento přehled přináší 10 slov, která byla mezi českými uživateli Google absolutně nejvyhledávanější.

 

  1. mp3
  2. free
  3. video
  4. tv
  5. YouTube
  6. hry
  7. Facebook
  8. práce
  9. mapy
  10. počasí

 

Nejhledanější v mobilu v ČR

  1. Facebook
  2. IDOS
  3. Lide.cz
  4. YouTube
  5. SMS zdarma
  6. Libimseti.cz
  7. Mapy
  8. TV program
  9. Gmail
  10. ICQ

 

 

Co je to Zeitgeist?

Každý rok Google vyhlašuje výroční žebříček "Zeitgeist" (z němčiny doslovně „duch doby), připravený na základě nejpopulárnějších a nejrychleji rostoucích dotazů mezi těmi miliony, které vyhledávač Google zodpovídá každý den. Abyste zkoumali aktuální trendy, není nutné čekat na konec roku. Google má hned několik nástrojů, kterými můžete zkoumat popularitu různých témat v globálním i lokálním měřítku, v současnosti i v minulosti. Jsou po celý rok k dispozici na www.google.com/zeitgeist. Na druhou stranu tyto nástroje nelze použít k vystopování jednotlivých uživatelů nebo k průzkumu jeho preferencí, protože nástroje řady Google Zeitgeist pracují pouze s agregovanými, anonymizovanými daty.





Komentáře