Je současný model BI zastaralý?

Ve skutečném byznysu nemají technologie smysl samy o sobě, nemohou vám zaručit úspěch.

Je současný model BI zastaralý?


Ve skutečném byznysu nemají technologie smysl samy o sobě, nemohou vám zaručit úspěch. Jistě, měly by být prostředkem k dosažení cílů, úspěch ale závisí spíše na tom, jak dobře znáte trh a své zákazníky a zda takovou znalost dokážete dobře využít. To je jediná konkurenční výhoda, kterou zaručeně nelze okopírovat.

V praxi je BI vším, co souvisí s řízením podniku a obchodu. Zní to vznešeně, mocně a strategicky, v podstatě jde ale o konkrétní každodenní a často spíše provozně-obchodní než strategická rozhodnutí. Nejde o to, nasimulovat cokoliv v jakýchkoliv souvislostech, ale pomoci rychle najít odpovědi na konkrétní otázky:

Když mi zákazník zavolá a požaduje slevu, nemám, jak si ověřit, zda ji skutečně mohu poskytnout. Udělám si rychlý odhad z hlavy, ale můžu se také splést. Nemluvě o tom, jaký je dopad na celkovou výnosnost a výsledky plánu.

Vedoucí velkoobchodu

Na celém tom datovém skladu mě zajímají hlavně odhady budoucího vývoje. Potřebuji na základě aktuálních rezervací a jejich změn vidět, jak se projeví na budoucím cash flow. Takové odhady musím aktualizovat prakticky denně.

Finanční ředitel luxusního hotelového řetězce

Dostávám občas šílené dotazy ohledně změn v nákladech či přesněji změn napříč celým spektrem nepřímých nákladových položek. Například co se stane, pokud najmeme na konkrétní nový produkt samostatnou PR a marketingovou agenturu? Případně jak se změní naše vlastní administrativní náklady, pokud jej uvedeme pod jinou značkou nebo zamíříme na jiný cílový trh?

Účetní v oděvním podniku

Tyto požadavky jsou na hony vzdáleny funkcím a vlastnostem, o nichž výrobci datových skladů a řešení pro BI nejčastěji hovoří. Není tu řeč o nástrojích pro analýzy a reporty, ale o konkrétních kalkulacích, scénářích a variantách a jejich dílčích či celkových dopadech. Jsou to otázky, na které obvykle s daty, jež jsou využívána nástroji BI, odpovědět lze, modely pro ně ale v tradičních BI systémech nenaleznete, protože prostě nejsou založeny na tradičních, ověřených, nejčastěji finančně-obchodních modelech.

Představte si, že vám odejde klíčový obchodník či dokonce vedoucí obchodu. Má to dopad na prodej, znamená to náklady na nábor nového zaměstnance a následnou osobní návštěvu u významných zákazníků a řadu dalších věcí. Jistě, něco si můžete snadno „naťukat“ do Excelu (většinou to tak ostatně probíhá), skutečný dopad na komplexní plány a rozpočty tak ale buď nezjistíte, nebo se bude jednat o nepředstavitelně složitý úkol. A stačí pár věcí špatně odhadnout a upravený plán můžete klidně hodit do koše.

BI se zaměřuje na poskytnutí úplných, správných a aktuálních informací, s nimiž lze pracovat, vytěžovat z nich souvislosti nebo je zobrazovat v podobě sexy animovaných a blikajících grafů. To všechno je v pořádku a znamená to pokrok při řízení a rozhodování, v mnoha případech takový přístup ale prostě nestačí. Nové generace obchodníků berou kvalitní a aktuální data jako samozřejmou věc a chtějí se posunout o krok dále. Neustále se hovoří o BI jako o řešení, jak poskytnout „ta správná čísla těm správným lidem ve správný čas“.

Nebojte se svých uživatelů zeptat, co potřebují a co by jim pomohlo. A vytvořte pro ně, společně s dodavatelem, novou generaci BI aplikací, které váš byznys skutečně posunou kupředu.





Komentáře