rozhovor: Jim Goodnight (SAS) o analytickém businessu (1/2)

První část rozhovoru se spoluzakladatelem společnosti SAS Jimem Goodnightem: o založení SAS, analýze sociálních síti i radosti z velikosti displeje iPadu

rozhovor: Jim Goodnight (SAS) o analytickém businessu (1/2)


Také vzhledem k blížícímu se termínu konference SAS FORUM Praha 2011, jejímž je CIO Business World mediálním partnerem, přinášíme zajímavý rozhovor s jedním ze spoluzakladatelů společnosti SAS Jimem Goodnightem.

 

CIO: Co bylo vlastně impulzem k založení společnosti SAS?

Jim Goodnight: SAS vznikl na North Carolina State University (NCSU) v roce 1966, kdy jsme Tonny Barr a já začali spolupracovat. V té době jsem studoval magisterský program v oboru statistika a zároveň jsem už asi čtyři roku pracoval pro fakultu statistiky, kde jsem programoval software, který měl pomoci analyzovat univerzitní data. NCSU je jednou z univerzit, které dostávají od federální vlády peníze na provoz fakulty zemědělského inženýrství. V každém americkém státě je jedna taková. Za úkol pak mají bádat a pracovat na zvyšování úrodnosti plodin a chovu dobytka. Dá se říci, že prakticky všechny velké objevy v tomto oboru pochází z některé z těchto „land-grant“ univerzit. Pro každého studenta a zejména pro ty, kteří studují PhD, platí, že musí přijít z něčím opravdu novým. Skupina, ve které jsem tehdy pracoval já, měla za úkol analyzovat data a navrhovat vhodné experimenty.

Úplně první verzi SAS jsme představili už v roce 1968. Pak už to bylo v podstatě jen neustálé zlepšování, a to až do roku 1976 kdy už jsme se tak rozrostli, že nám byla univerzitní budova malá. Cítili jsme, že máme dost zákazníků a uživatelů na to, abychom si mohli dovolit fungovat mimo univerzitní kampus. Součástí dohody s univerzitou ale bylo, že jsme se nemohli stěhovat příliš daleko. Takže jsme se přestěhovali v podstatě jen na druhou stranu ulice a naši novou kancelář zřídili tam.

CIO: Během svého působení v SAS jste zažil mnoho velkých změn. Jak se vám podařilo udržet vysoké inovační tempo?

JG: Obecně se dá říct, že plánujeme dva roky dopředu. To je dostatečně dlouhá doba na to, abychom mohli něco vyvinout, důkladně to otestovat a dodat to zákazníkům. Dovoluje nám to být dostatečně pružní ve chvíli, kdy se objeví zařízení jako je iPad; tedy zařízení, které už je dostatečně velké na to, aby se na něm dalo dělat něco užitečného. Vždycky se mi zdálo, že většina grafů a dalších výstupů z našich analytických programů nevypadá na obrazovce telefonu moc dobře; že je tam prostě málo místa. Ovšem dnes jsme velmi rádi, že mobilní aplikace máme a uživatelé si mohou prohlížet data ze serveru na svém iPadu.

CIO: Firmy a organizace někdy s business analytics nástroji tak trochu „zápasí“. Co byste jim poradil?

JG: Pokud chcete tyto nástroje používat skutečně efektivně, potřebuje mít ve firmě někoho, kdo opravdu dopodrobna rozumí tomu, co se s nimi dá dělat. Analytických expertů je ovšem nyní na trhu nedostatek. To byl i jeden z důvodů, proč jsme pomohli zřídit a zafinancovat magisterský program na NCSU zaměřený na pokročilé analytické dovednosti. Je to 12měsíční kurz, který pokrývá oblasti jako jsou časové řady, modelování, optimalizace a jejich propojení způsobem, jakým se dnes používají.

Kouzlo není v jedné specifické analýze, ale v použití mnoha různých analytických nástrojů. K tomu, abyste je mohli správně používat opravdu nepotřebujete PhD ze statistiky, co ale naopak potřebujete,  je návod, jak a na co nástroje používat. Věříme, že se tento program rozšíří i na další univerzity.

CIO: Na sociálních sítích je k dispozici obrovské množství informací, nejsou ale strukturované. Jak je využít v businessu?

JG: Jedním z našich prvních zákazníků na SAS Social Media Analytics byly hotely Marriott; zajímalo je, co si lidé myslí o jedné z jejich značek. Vše probíhá tak, že procházíme každý blog, který se o této značce zmiňuje. Pak vytvoříme taxonomii pro všechna přídavná jména, kterými lidé popisují tuto značku a přiřadíme jim numerickou hodnotu. Nula je přitom skupina slov, které mají velmi negativní význam, vysoké numerické hodnoty opak mají vysoce kladně hodnotící adjektiva. Tento taxonomický systém se liší obor od oboru. Jakmile tedy máme systém, „proženeme“ jím všechny relevantní blogové příspěvky a příspěvky z Twitteru, zanalyzujeme je a výsledkem je číselný rating – to, co si lidé myslí o vaší značce. Může být například velmi užitečné změřit si takto svou značku před a po marketingové kampani; pak vidíte, jaký efekt na vnímání spotřebiteli skutečně měla. Po těchto analýzách je teď opravdu velká poptávka.

 

Druhý, závěrečný díl rozhovoru si můžete přečíst zde.





Komentáře