Adalio Sanchez z IBM: Sociální sítě jsou především byznys

Při příležitosti letošního veletrhu CeBIT jsme měli možnost sledovat oficiální představení nové generace serverových řešení System x.

Adalio Sanchez z IBM: Sociální sítě jsou především byznys


Při příležitosti letošního veletrhu CeBIT, který se uskutečnil v německém Hannoveru na počátku měsíce března, jsme měli možnost sledovat oficiální představení nové generace serverových řešení System x od IBM. Po skončení tiskové konference se nám podařilo krátce pohovořit s Adalio Sanchezem a Bobem Galushem, čelními představiteli divize System x ve společnosti IBM.  

Adalio SanchezJaké výhody přinesou nově oznámené produkty pro vaše zákazníky a obchodní partnery?

Z pohledu klienta, který kupuje stále více řešení, dojde ke zjednodušení, protože budeme prodávat hardware a software dohromady. Naším cílem je integrovat tyto dvě složky tak, aby se celý proces prodeje a dodání služeb zjednodušil. Většina našich produktů prochází přes naše obchodní partnery. Ti jsou také více motivováni k tomu, aby se naše řešení co nejvíce zjednodušilo, protože klient si ho pak spíš koupí.

Jaká specifika má byznys spojený se System x v regionu střední Evropy?

IBM má na firemní úrovni 4 strategické pilíře. První spočívá v chytrém plánování. V rámci digitalizace napříč průmyslem vidíme mnoho příležitostí, jak ušetřit peníze našim klientům a získat pro ně výhody. Druhý je o užívání našich analýz dat a procesů. Třetí strategický pilíř stojí na prostředí cloudu a smartcomputingu. A poslední, čtvrtá část strategie, hovoří o rozvíjejících se trzích. V prostředí globální ekonomiky, ve kterém dnes žijeme, pro nás znamenají státy střední Evropy, Blízkého východu, Asie nebo Afriky, velkou příležitost. Tím, jak v těchto zemích roste životní úroveň střední třídy, můžeme místním trhům mnoho nabídnout.

Hodně do nich tedy investujeme, jedná se zde o zásadní strategii. V rámci těchto trhů rosteme velmi rychle a podle mého názoru je momentálně v těchto zemích System x naše hlavní investice. Je to velká příležitost pro IBM, protože můžeme pomoci v procesech inovace v IT, ušetřit tak náklady a zvýšit hodnotu firem. Mám rád tyto země, protože v nich není tolik omezení a jejich obyvatelé jsou otevření novým technologiím. Motivují nás k dalšímu vývoji.

Jestliže se dnes podle vašich odhadů pohybuje tržní podíl  System x na rozvíjejících se trzích okolo 40%, jaký vývoj očekáváte v příštích dvou až třech letech?

Předpokládáme, že v těchto zemích bude velmi rychle vzrůstat HDP, do roku 2015 tedy samozřejmě očekáváme zároveň růst prodeje našich produktů a řešení.

Obchodní partneři IBM nabízejí služby v oblasti cloud computingu, zároveň však prodávají také servery od IBM. Nekonkurují si navzájem tato řešení? Která volba je podle vašeho názoru z finančního hlediska lepší pro vaše obchodní partnery a která pro IBM?

Na tuto otázku vám nemohu odpovědět úplně přesně. Hlavní prioritou ve vztahu mezi námi a našimi obchodními partnery je především zákazník a jeho potřeby. Jestliže bychom se dívali hlavně na to, kolik vyděláme, klienta bychom si příliš dlouho neudrželi. Naši obchodní partneři a prodejci mají proto přístup ke všem cloudovým řešením, jež nabízíme, a díky tomu se mohou správně rozhodnout. Určitě ale mohu prozradit, že nevyděláme více na jednorázovém prodeji serveru než na dlouhodobé spolupráci v oblasti cloud computingu.

 

Adalio Sanchez, IBM

Objevují se nové konkurenční firmy, co si myslíte třeba o ARM?

V našem odvětví se vždy pohybovalivíce firem. Dnes je ARM velmi populární především díky oblasti smartphonů a tabletů. Mají pravděpodobně možnost se přesunout také do oblasti serverů, jsou však teprve na začátku a hlavní výzvou není samotná technologie, ale její aplikace. Myslím, že je příliš brzy na to, abychom mohli předpovědět, co se bude dít dál, na trhu je více firem, které mají tyto možnosti.


IBM poslední dobou hovoří o revoluci v mobilních technologiích a sociálních médiích. Jaký je váš názor na tento trend?

Mobilní zařízení jsou globálním měřítku rozšířena stále více a více. Provádí se s nimi mnoho datových operací a jsou tedy skutečně významné. V souvislosti se sociálními médii vidím velké možnosti – nejde zde totiž jen o přátelství nebo o komunikaci, je to v první řadě byznys. Naším úkolem je pomoci klientům k získání co nejvíce výhod za použití sociálních médií. Přichází totiž vlna nového životního stylu a forem spolupráce. Dříve to byly e-maily, pak přišla možnost posílání IM zpráv, teď tu máme sociální média.

Nedávno jsme se zajímali o praktické využití projektu Watson v USA. V Los Angeles existuje klinika, která tento superpočítač užívá na oddělení onkologie. Rád bych se tedy zeptal na další možnosti komerčního využití.

Jak víte, vyvíjeli jsme Watsona, abychom ukázali sílu analýzy strukturovaných i nestrukturovaných dat. Víte, data jsou něco jako nový přírodní zdroj, na kterém se staví velká část moderní ekonomiky.

Rádi bychom ho ale teď využili pro řešení opravdových problémů. První oblastí, do které se začínáme přesouvat, je zdravotnictví. Úkolem v této oblasti je pomáhání při určení diagnózy na základě zadaných dat. To by mohlo znamenat revoluci v délce trvání nutných úkonů, a přinést tak vyšší šance nemocných na přežití.

Zároveň by tak mělo být možnésnížit náklady spojené s léčbou pacientů. Také jsme aktuálně podepsali smlouvu se Citigroup o prozkoumávání možností využití Watsona ve finančním sektoru pro zhodnocení rizika. V těchto počátečních fázích se jedná především o výzkumné projekty. Nejde nám tedy o všeobecnou dostupnost, ale o intenzivní spolupráci s klienty a testování možných aplikací, které by mohly vést k velkým změnám. Nacházíme se teprve v raných fázích aplikace.





Komentáře