Co je „podniková agilita“

Pojem „podniková agilita“ je v posledních letech používán tak široce, že jeho pravý význam lze jen stěží stručně vystihnout. Můžeme tak ale označit celou strategii a způsob řízení, které zahrnují kulturní i technologické změny.

Co je „podniková agilita“


Strategie „podnikové agility“ se zaměřuje na to, co podniky vždy chtěly dělat, tedy rychle a efektivně se přizpůsobit změně. Steve Garnett ze společnosti 4J Consulting vysvětluje, že „podniková agilita není nástrojem k realizaci dané strategie, je to strategie sama o sobě, strategie pro vytvoření podnikatelského subjektu, který se rychle přizpůsobuje svému prostředí a požadavkům zákazníků a neustále se zlepšuje.“

Agilita je důležitá zejména v měnících se ekonomických podmínkách. Keith Richards ze společnosti Keith Richards Consulting říká: „Výhody podnikové agility jsou jednoduše stále aktuální i v dnešním drsném a nestabilním ekonomickém světě.“ Podle zprávy společnosti Gartner 73 % všech správních rad věří, že obtížná ekonomická situace přetrvá i v budoucnosti, takže schopnost reagovat na změny poptávky bude mít maximální prioritu.

Zaměření na agilitu je kulturní i technologický proces. Steve Garnett zdůrazňuje, že podniková agilita znamená „umožnit svým zaměstnancům podílet se na vedení podniku, poskytnout jim vhodné prostředí pro spolupráci, vhodné prostředky a technologie, aby se příležitost mohla stát skutečností.“

Často však jdou kulturní a technologické změny ruku v ruce. Podle studie společnosti Google je pouze 12?% zaměstnanců spokojeno s technologiemi, které mají v práci k dispozici. Preferují intuitivnější nástroje, které používají ve svém osobním životě.

Stále více lidí také pracuje mimo kancelář, a proto požadují možnost používat mobilní zařízení pro zefektivnění své práce. Podle společnosti Gartner do roku 2015 polovina zaměstnanců, kteří pracují s e-maily, bude pro práci místo klasického stolního počítače používat primárně prohlížeče, tablety nebo jiná mobilní zařízení. Lidé potřebují mít přístup k dokumentům kdykoli a z jakéhokoli zařízení (ať už pracovního nebo svého vlastního). Podle studie společnosti IDC více než polovina zaměstnanců, kteří využívají smartphony, nemůže ze svých zařízení tisknout, ale přitom chce. Je potřeba, aby organizace rozpoznaly požadavky svých zaměstnanců (HR oddělení) a využily dostupné aplikace (IT oddělení).

Zavedení podnikové agility v IT infrastruktuře zahrnuje cloud, který sníží fixní náklady. Potom mohou firmy přesměrovat prostředky od ochranných opatření k inovacím. Podobně software jako služba (SaaS) může zvýšit agilitu firmy a hned dvakrát šetřit náklady. Společnost může zavést podnikový software a poskytnout zaměstnancům možnost připojit se k firemnímu softwaru kdykoli a odkudkoli, takže budou flexibilnější.

Pokud budete o agilitě přemýšlet v každém aspektu svého podnikání, pak vás to povede k neustálému zlepšování. Jak bylo zmíněno výše, zaměstnanci budou schopni pracovat rychleji a náklady na provoz IT se sníží. Nicméně pokud se sejdou kulturní i technologické změny, může být dopad o to dramatičtější. Podle společnosti Gartner 85 % organizací, které se umístily v žebříčku Fortune 500, ztratí do roku 2015 kvůli velkému objemu dat konkurenční výhodu. Efektivní a produktivní pracovní postupy umožní lidem být více kreativní a pomohou organizacím plně využít hodnotu informací, kterými disponují.

Všechny společnosti jsou v nějakém ohledu agilní (jinak by již na trhu neobstály), avšak aplikovat podnikovou agilitu jako strategii znamená rozšířit agilitu do všech oblastí firmy, do každého rozhodnutí a akce. Pokud chcete zjistit, jak je vaše společnost agilní, Steve Garnett navrhuje jednoduchý test: Zamyslete se, jak byste reagovali, kdyby za vámi přišel ředitel nějakého oddělení se skvělým, ale převratným nápadem. Pokud si myslíte, že vaše společnost by mohla nápad rychle realizovat, pak jste s největší pravděpodobností agilní. Pokud si myslíte, že s ohledem na současné procesy to může trvat roky, pak byste zřejmě měli učinit jisté změny.


Úvodní foto: © Les Cunliffe - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 9/2012
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře