Inovace prostřednictvím imitace

Co může být lepší než být profesionálním imitátorem? Amatérský imitátor jen kopíruje, ale profesionální kopíruje a zdokonaluje.

Inovace prostřednictvím imitace


Velmi málo nápadů je zcela nových. Většinou jde o nápady starší, které jsou však vylepšené a vyladěné tak, aby fungovaly lépe, rychleji, hlasitěji, pomaleji či výše, než jsou uživatelé dosud zvyklí. Jako příklad lze uvést některé velmi úspěšné produkty a značky, důležité je však podotknout, že ani jedna nebyla první, která s danou inovací přišla;

Spotify nebyla první službou pro streamované přehrávání hudby
Skype nebyla první službou pro telefonování přes internet
Instagram nebyl první sociální sítí s obrázky
iPod nebyl prvním hudebním přehrávačem

Často slyšíte, že „společnost, která je první, má výhodu…“. Důvodem je to, že může nastavit svou výrobu rychleji a snáze vytvořit komunitu spotřebitelů. Taková organizace je považována za skutečného vynálezce přinášejícího trhu novou hodnotu.

Napodobitelé jsou obecně považováni za špatné hochy, oni sami si však nemyslí, že pouze kopírují. Naopak! Tajemstvím je totiž napodobit jiné produkty a učinit je ještě přitažlivějšími. Být schopen to udělat znamená být schopen myslet inovativně, jinak řečeno odvážnějším způsobem, a pochopit nové chování uživatelů a technologické možnosti. Být vynálezcem od nuly je mnohem rizikovější a kapitálově náročnější podnikání, než být tím, kdo posouvá existující komodity od dobré kvality až ke kvalitě vynikající.

Imitátoři existují v mnoha oborech. Dobrým příkladem jsou běžné supermarkety, které s vlastními značkami napodobují produkty známých firem. Dalšími ukázkami mohou být móda a design interiéru. V oblasti moderních technologií jde rovněž o běžnou praxi. Samozřejmě že nikdo nechce přiznat, že je imitátorem, protože to uškodí jeho egu a navíc to může mít právní důsledky. Všichni víme o neustálých právních třenicích mezi společnostmi Apple, Microsoft, Samsung a Google. Ale napodobovat lze i bezpečně – hlavním trikem je v takovém případě nebrat vynálezci zákazníky.

Vhodným příkladem je svět ERP řešení. Například v IFS jsme ERP systém jako takový nevymysleli. Dokážeme však podnikové aplikace posouvat od „jsme donuceni mít software“ k „chceme mít software“. Snažíme se o to, aby design a technologie byly v souladu, a vyvíjíme řešení, která budete hledat v budoucnosti – jako rozšířená realita nebo rozhraní založené na gestech. Moje rada pro tyto případy je mít vždy své „kopírovací brýle“ a přemýšlet, jak vylepšit existující řešení na trhu. Pak je možné zopakovat úspěch výše uvedených inovací, které se vyvinuly z již existujících technologií.

Autor je ředitelem obchodu a podpory ve společnosti IFS Czech.


Úvodní foto: © Andriy Dykun - Fotolia.com

Vyšlo v CIO Business World 9/2012
Časopis lze koupit se slevou 20 %





Komentáře