Do studie se letos v České republice přihlásilo 71 společností z různých odvětví a podmínky účasti nakonec splnilo 62 společností. O umístění nerozhoduje porota či subjektivní názor vedení ani jméno, obor či velikost firmy. Mezi nejlepší zaměstnavatele mohou podle organizátorů studie patřit jen ty firmy, které mají vysokou motivovanost a názorovou shodu mezi manažery a zaměstnanci.
Žebříčky nejlepších zaměstnavatelů byly sestaveny ve dvou kategoriích. V kategorii velkých společností (Top 3) se v čele umístila softwarová společnost Red Hat Czech s.r.o. Na prvním místě v kategorii malých a středních společností (Top 10) se umístila společnost Amgen s.r.o., podnikající ve farmaceutickém průmyslu.
Elitní třináctka nejlepších zaměstnavatelů ČR 2010/2011:
kategorie Velké společnosti:
1. Red Hat Czech s.r.o. IT/Software
2. MICROSOFT s.r.o. IT/Software
3. Philip Morris ČR a.s. Rychloobrátkové zboží
kategorie Malé a střední společnosti:
1. Amgen s.r.o. Farmaceutický průmysl
2. ORIFLAME SOFTWARE s.r.o. IT/Software
3. Et netera a.s. IT/Software
4. AQUASOFT spol. s r.o. IT/Software
5. ComAp, spol. s r.o. IT/Software
6. AVAST Software a.s. IT/Software
7. 3 M Česko, spol. s r.o. Diverzifikované technologie a produkty
8. DuPont CZ s.r.o. Chemický průmysl
9. Hilti ČR spol. s r.o. Stavební průmysl
10. HENKEL ČR, spol. s r.o. Rychloobrátkové zboží
Čím se nejvíce odlišují nejlepší zaměstnavatelé od ostatních?
Nejlepší zaměstnavatelé mají v průměru o 34 % více motivovaných zaměstnanců v porovnání s ostatními společnostmi na trhu. ¾ jejich lidí firmu chválí navenek, jsou proaktivní a přicházejí s novými nápady. Nejlepší zaměstnavatelé vykazují oproti průměru o 15 % vyšší návratnost pro akcionáře a mají vyšší tržby na zaměstnance než zaměstnavatelé průměrní. Lépe vycházejí také personální ukazatele; například nejlepší zaměstnavatelé mají průměrnou absenci z důvodu nemoci na zaměstnance 2,5 dne, přičemž ostatní společnosti se trápí čtyřnásobnou absencí (10 dní). Nejlepší zaměstnavatelé mají také v průměru o 60 % nižší dobrovolnou fluktuaci. U vítězných společností vidíme až o 30 % vyšší motivovanost manažerů oproti ostatním účastníkům. Rozdíl mezi motivovaností manažerů a zaměstnanců je však obvykle velmi nízký - do 10 %.
Průměrná motivovanost klesá...
„Letošní výsledky studie v České republice zrcadlí trend ve světě, a to je pokles průměrné motivovanosti. V porovnání z roku na rok jde o pokles 3 %, v dlouhodobější perspektivě o 2 %“, komentuje letošní výsledky Tereza Kožuská, projektová manažerka studie v ČR. Zajímavým výsledkem je také to, že průměrná motivovanost těch nejlepších zaměstnavatelů oproti loňskému roku ještě vzrostla, a to o 7 %. Co je důvodem poklesu průměrné motivovanosti? Nejvíce jsou lidé nespokojení s firemními politikami a postupy nastavovanými vrcholovým vedením, dále se zpětnou vazbou a nefinančním uznáním poskytovaným jejich nadřízenými, s respektem kolegů a zdroji potřebnými pro práci.
Naopak u nejlepších zaměstnavatelů oproti loňsku vzrostla spokojenost s uznáním ze strany vrcholového vedení a s jeho schopností vést společnost k cíli; lidé mají silnější pocit souladu mezi pověstí společnosti navenek a realitou uvnitř, líbí se jim jejich pracovní prostředí i poskytované benefity.
Vrcholoví manažeři mají rádi náročné úkoly...
Motivovanost vrcholových manažerů u nejlepších zaměstnavatelů je v průměru o 7 % vyšší než u ostatních společností. Vrcholoví manažeři u nejlepších zaměstnavatelů ve srovnání s ostatními letos lépe hodnotí příležitosti rozvoje a jejich efektivitu, povyšování a odměňování založené na výkonu i poskytovanou zpětnou vazbu. Oceňují, že dostávají náročné úkoly a k jejich plnění mají dostatek pravomocí i zdrojů. Vítají, že nabízené benefity odpovídají jejich potřebám a že finanční motivace mají často dlouhodobý charakter.
Komentáře