Nisan vyvíjel svůj vůz digitálně

Nisan vyvíjel svůj vůz digitálně


Závodní tým Nissanu měl pouze 10 měsíců na vývoj svých aut pro jeden z nejprestižnějších motoristických závodů - Telefonica-Dakar (dříve známá jako Rally Paříž-Dakar). Díky digitálnímu vývoji byl termín dodržen.

Telefonica-Dakar má start v Evropě a cíl v Africe. Protože se místo startu a cíle každý rok mění, je závod pokaždé jiný, ale stále obtížný. Mnoho závodníků závod nedokončí; někdy dojde dokonce k úmrtí. Návrh vozidel pro takový závod spočívá v nalezení kompromisu mezi rychlostí, tuhostí a váhou vozidla. „Na rozdíl od sériově vyráběných vozů se u těchto typů vozidel nedá předem určit zatížení, kterému budou vystavena,“ vysvětluje Christophe Chapelain, technický ředitel týmu Nissan Rally Raid. "Vůz musíme připravit na zatížení, které může být způsobeno nárazem do skály po velkém skoku. V některých ohledech je nutno tato auta předimenzovat.

Nalezení rovnováhy mezi tuhostí, nezbytnou pro extremní podmínky, ve kterých se bude závodní vozidlo nacházet, a rychlostí, která je klíčovým faktorem pro výhru v závodě, si může vyžádat testování mnoha fyzických prototypů. Závodní tým Nissanu však na to měl značně omezený čas. Místo toho se tým rozhodl vytvořit digitální model vozu. Po vyhodnocení řady možných řešení se Nissan rozhodl pro společnost UGS, a to zejména z důvodu propojení mezi konstrukčními a analytickými aplikacemi, které produkty UGS nabízejí.

Výsledky analýz umožnily nalézt optimální poměr mezi rychlostí, tuhostí a váhou vozidla. Použité metody navíc umožnily vyhnout se zpoždění a vysokým nákladům na prototypy. V závodě Telefonica-Dakar 2005 tým skončil celkově na čtvrtém místě

Pro vytvoření digitální verze vozidel tým importoval část již existující geometrie. Jednalo se o komponenty, jako je rychlostní skříň a další mechanické díly dodávané externími dodavateli. Tato data byla ve formátech Catia, AutoCAD a SolidWorks a byla bezproblémově převedena do řešení NX od UGS, kde byl také vytvořen zbytek celého modelu. Klíčové komponenty, jako jsou bezpečnostní klec, šasi, tlumiče a závěsy, byly simulovány pomocí metody konečných prvků (MKP) v NX Nastran.



Foto: UGS





Komentáře