Notebookové trendy roku 2008

Notebookové trendy roku 2008


Společnost Intel vydala analýzu vývoje na trhu notebooků a výhled na rok 2008.

Rok 2007 byl ve znamení rozvoje komunitních sítí, a to díky nabídce nástrojů pro on-line sdílení fotografií, filmů a osobních videozáznamů – takové nástroje poskytují například společnosti Facebook a Linked-In. O celých 80 procent vzrostlo sledování videa on-line v období od září 2006 do dubna 2007. Je pravděpodobné, že také v letošním roce budou lidé stále častěji navštěvovat své oblíbené stránky a přistupovat k on-line obsahu. V souladu s dynamickým a mobilním životním stylem budou uživatelé stále více chtít využívat služeb mobilního internetu. Rozvoj mobilních zařízení podpoří vzrůstající popularitu přenosných počítačů, které si uživatelé pořizují v touze po co nejmobilnějším počítači.

Očekává se, že více než 50 procent prodaných počítačů v roce 2007 budou představovat notebooky. Během třetího čtvrtletí roku 2007 překonaly vůbec poprvé prodeje notebooků v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) prodeje stolních počítačů. Výrobci notebooků tomuto trendu napomáhají tím, že své produkty připravují na míru všem možným skupinám zákazníků – notebooky pro obchodníky a studenty počínaje a vysoce odolnými notebooky pro venkovní užívání či hráčskými modely konče.

Výsledkem bude nabídka laptopů s širší konektivitou, delší životností baterie, bohatšími možnostmi přizpůsobit si prostředí podle vlastních požadavků a technologickými inovacemi, které zprostředkují živější multimediální zážitky. S pokračujícím pokrokem v oblasti přenosných počítačů bude komfort uživatelů stále více záviset jen na tom, co dělají, nikoli na tom, kde se nacházejí.

Popularita notebooků na vzestupu: Poptávka po noteboocích stále roste, a to hlavně v tradičních baštách mobilní revoluce – v Evropě, na Středním východě a v Africe (EMEA). V této oblasti překonaly prodeje přenosných počítačů ve třetím čtvrtletí roku 2007 veškerá očekávání, a to když meziročně vzrostly o více než 45 procent. Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat také díky tomu, že se notebooky stávají rychlejšími, lehčími, energeticky úspornějšími a lidé touží po výhodách spojených s vyšší mobilitou.

Rychlejší bezdrátové připojení s širším dosahem: Počínaje rokem 2008 budou mít domácí uživatelé i podniky přístup k rychlejšímu bezdrátovému připojení s větším pokrytím, což jim usnadní využití mobilního internetu. Většina evropských měst již nabízí širokou škálu možností bezdrátového připojení prostřednictvím placených i bezplatných přístupových bodů Wi-Fi. Očekává se, že evropský trh s mobilním širokopásmovým připojením k internetu v průběhu příštích pěti let poroste průměrným tempem 22,9 procenta za rok a dosáhne objemu 4,1 miliardy USD.

Notebooky zachvátí filmová horečka: Očekává se, že evropští uživatelé v roce 2010 za stahování filmů utratí asi 690 milionů eur. Oproti 10 milionům eur v roce 2005 jde o neskutečně masivní nárůst. Kvůli potřebě pokrytí požadavků spojených se světem ve vysokém rozlišení (HD) budou přenosné počítače postavené na procesorové technologii Intel Centrino vybaveny integrovanou podporou HD-DVD/Blu-ray a konektorem High Definition Multimedia Interface (HDMI) pro připojení počítače k televizorům s vysokým rozlišením.

Širokoúhlé obrazovky pro přenosná PC: V reakci na rostoucí poptávku po zábavě ve vysokém rozlišení se notebooky s širokoúhlými LCD (Liquid Crystal Display) obrazovkami pravděpodobně stanou populárnějšími a rozšířenějšími. To přinese výhody hráčům počítačových her i komukoli pracujícímu s grafickými aplikacemi.

Notebooky se zmenšují: Díky dnešním požadavkům na dynamický životní styl lze v roce 2008 očekávat pokračování trendu výroby tenčích a lehčích notebooků. Inovativní řada Ultra-Mobile PC (UMPC*) bude alternativou pro uživatele s potřebou extrémní mobility. UMPC poskytne veškeré funkce klasického počítače v ultralehkém a malém obalu, takže bude vhodný například pro obchodní uživatele na cestách.

Internet v kapse – nástup mobilních internetových zařízení MID (Mobile Internet Device): Konvergence pevné a mobilní komunikace (Fixed mobile convergence – FMC) dozraje v roce 2008 a umožní lidem vlastnit jediné zařízení, které jim poskytne hlasové a datové funkce ve vysoké kvalitě, vhodné jak pro osobní, tak profesionální použití. Zvýšená míra přijetí FMC povede k nástupu zařízení typu MID, která v kapesním balení poskytnou plný přístup k internetu a uživatelům na cestách umožní komunikovat, bavit se, přistupovat k informacím i pracovat. Globální FMC trh podle prognóz poroste. V roce 2010 dosáhne 46,3 miliardy USD, zatímco počet uživatelů FMC celosvětově vzroste ze 188 tisíc v roce 2006 na 38,2 milionu v roce 2010.

Notebooky se stávají osobními – přizpůsobování potřebám uživatelů je v kurzu: Nehledě na to, jestli je uživatel počítačový hráč nebo módní fanatik, milovník rychlosti či filmový nadšenec, budou výrobci počítačů v novém roce nabízet pestřejší paletu modelů přenosných počítačů, ze které si vybere opravdu každý. Notebooky jsou již k dostání ve všemožných barvách i velikostech – zde však přizpůsobování různým uživatelům nekončí. Například polský designér Luxis navrhuje luxusní notebooky na zakázku a společnost Dell dodává „skinits“ – samolepicí elastické fólie, které podle uživatelova přání zcela změní vzhled laptopu.

Mobilní WiMAX dospívá: Technologie WiMAX je dalším krokem v evoluci bezdrátových sítí. Mobilní síť WiMAX pokrývá rozsáhlé oblasti – WAN (Wide Area Network), ať už jsou metropolitní, předměstské nebo na venkově – a nabízí mobilní přístup k vysokorychlostnímu internetu. WiMAX osvobozuje širokopásmové připojení od vázanosti k místu a umožňuje, aby se mobilní internet pohyboval vždy s uživatelem, ať je kdekoli. Pozice této technologie bude na trhu postupně sílit, WiMAX se bude stále rozšiřovat, a to v návaznosti na technologický pokrok v roce 2008. Jeho pozice bude také záviset na poptávce po širokopásmovém internetu, kterou ženou výše stále náročnější požadavky na zpracování multimediálnímu obsahu – high-definition (HD) videa, hudby nebo fotografií.





Komentáře