Panelová diskuze VŠE o uplatnění absolventů

Panelová diskuze VŠE o uplatnění absolventů


Jaká jsou hlavní kritéria studentů při výběru zaměstnání, jak řešit nedostatek zkušených absolventů, jak se mohou studenti nejlépe připravit pro praxi, či co firmy nabízejí studentům. To jsou některá z témat řešených v rámci panelové diskuse na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Mmd, přední poradenská společnost v oblasti Corporate, Public Affairs a Public Relations ve střední a východní Evropě, uspořádala ve spolupráci s VŠE panelovou diskusi, na které se setkali a diskutovali zástupci firemního sektoru, studentských organizací, veřejného sektoru a akademické sféry o svých zkušenostech v oblasti přípravy vysokoškolských studentů a o samotném uplatnění absolventů v praxi.

Na panelu vystoupili se svými příspěvky tito mluvčí:

prof. Ing. Richard Hindls, CSc., rektor VŠE
PhDr. Miroslava Kopicová, ředitelka - Národní vzdělávací fond
Mgr. Ing. Martin Lukeš, PhD. - ředitel Rozvojového a poradenského centra VŠE
Ing. Pavel Závitkovský, partner společnosti KPMG Česká republika
Ing. Jaroslav Páviš, ředitel odboru nábor a výběr zaměstnanců, Česká spořitelna
Klárá Štěpánová, vice president AISEC Praha

Lepší možnosti pro uplatnění absolventů i studentů na trhu práce - to je hlavní výhoda, kterou vysokým školám přináší spolupráce se soukromým sektorem. Úzká spolupráce mezi akademickým a firemním sektorem pomáhá ještě více rozvíjet talenty studentů a absolventů, umožňuje jim prohlubovat a porovnávat své zkušenosti s ostatními a získávat praktické zkušenosti ruku v ruce s těmi teoretickými. "Už nyní si držitelé diplomu z VŠE vedou velice dobře," upozorňuje profesor Richard Hindls, rektor VŠE, a poukazuje přitom na výzkumy, které se touto problematikou zabývaly.

Pět let po ukončení studia dosahují absolventi VŠE ve svém hlavním zaměstnání hrubého měsíčního příjmu 1180 euro (přes 33 tisíc korun). Výrazně tak převyšují národní průměr - absolventi všech tuzemských vysokých škol se po pěti letech dostávají na 780 euro (22 tisíc korun). Vyplývá to z výsledků projektu Reflex 2006, mezinárodního výzkumu, do nějž se Česká republika zapojila.

V současné době mají studenti na výběr z velkého množství příležitostí, jak navázat spolupráci s některou z významných firem. Většina firem totiž aktivně vyhledává studenty již během jejich studia. "Pro studenty VŠE každoročně připravujeme přímo zde na VŠE veletrhy pracovních příležitostí Šance, pořádáme ve spolupráci s firmami různé soutěže, informujeme o zajímavých nabídkách pracovních míst a organizujeme odborné workshopy. Ze strany firem i studentů je o tyto formy vzájemného navazování kontaktů velký a stále rostoucí zájem," potvrzuje tento trend Martin Lukeš, ředitel Rozvojového a poradenského centra VŠE.

Platové ohodnocení ale není u absolventů tím hlavním kritériem volby svého potenciálního zaměstnavatele. Podle nedávného průzkumu KPMG Česká republika studenti u svého budoucího zaměstnavatele preferují zejména zajímavou náplň své práce a také přátelský kolektiv. Čím jsou vysokoškoláci blíže rozhodování o budoucím zaměstnavateli, tím větší váhu pro ně tato dvě kritéria mají. "Setkáváme se s tím v praxi již mnoho let," říká Pavel Závitkovský, partner společnosti KPMG Česká republika, která rok co rok nabírá přes stovku absolventů vysokých škol. "Každoročně se nám při přijímacích pohovorech hlásí stovky studentů, kteří kromě prestiže firmy oceňují také přátelské pracovní prostředí," dodává Závitkovský.

Pro úspěšný start mladých lidí jsou velmi důležité také možnosti dalšího vzdělávání v rámci zaměstnání. Protože všichni nováčci začínají na stejné startovní čáře, záleží jen na jejich schopnostech, kam až to ve společnosti dotáhnou. "Studenti mají možnost začít pracovat na konkrétní pozici nebo začít v rámci speciálního rozvojového programu. Po nástupu mají možnost absolvovat některý z rozvojových programů," potvrzuje toto zjištění Jaroslav Páviš, ředitel odboru náboru a výběru zaměstnanců z České spořitelny.

"Problematika náboru a rovnováhy mezi poptávkou a nabídkou na trhu práce se stává v české ekonomice tématem číslo jedna. Stále více klientů nás také oslovuje s žádostí o komunikační podporu náborové činnosti, otevírají se zde možnosti diskutovat tuto problematiku na veřejných fórech a odborných konferencích. Proto jsme rádi, že jsme mohli k této diskusi přispět a především díky podpoře Vysoké školy ekonomické zorganizovat tuto panelovou diskusi," uvedl Milan Deutsch, Country Operations Director společnosti Mmd.





Komentáře