Ekonomické vědy často vycházejí z toho, že účastníci tržních transakcí jednají v zásadě racionálně. Existuje řada případů, kdy toto zjevně neplatí, podívejme se na jednu kuriozitu.
Taxikář může mít dobrý nebo špatný den. To samozřejmě do značné míry závisí na náhodě, ale jistě to ovlivňuje i řada faktorů, které náhodné nejsou – den v týdnu, počasí, fakt, zda se ve městě zrovna koná nějaká speciální akce... Jak za těchto podmínek maximalizovat zisk, respektive efektivitu (co nejvíce peněz za co nejméně práce)?
Studie, kterou mezi taxikáři v New Yorku podnikl Colin Camerer, ukázala, že taxikáři se snaží každý den vydělat určitý „limit“ a jakmile téhle částky dosáhnou, mají padla. To je přitom vůbec nejhorší možná strategie, vede totiž k tomu, že pracují velmi dlouho, když obchody nejdou, zatímco v dobrých dnech si nechávají ujít příležitost k dalšímu relativně snadnému zisku.
Efektivnější by bylo pracovat každý den stejně dlouho, nejlepší řešení by pak samozřejmě fungovalo úplně obráceně. Odhaduje se, že při stejném vynaloženém času by takto newyorští taxikáři mohli zvýšit své příjmy až o 15 %.
Paradoxy ekonomického chování: řidič taxíku
Ekonomické vědy často vycházejí z toho, že účastníci tržních transakcí jednají v zásadě racionálně. Existuje řada případů, kdy toto zjevně neplatí, podívejme se na jednu kuriozitu.
autor Pavel Houser | Aktuality |
Aktuality
Principal engineering expanduje
M2C kupuje většinový podíl divize facility managementu společnosti CPI Property Group
PF 2021
Nová generace chatbotů automatizuje komunikaci se zákazníky v call centrech
Hackeři nikdy nespí, nechte se proškolit [webinář]

Komentáře