Test internetových obchodů - 2

Podle SOS 71 % testovaných internetových obchodů nedodržuje podmínky občanského zákoníku. Při zkoumání stránek internetových obchodů bylo zjištěno, že zdaleka ne všechny plní povinnosti o informování spotřebitelů dané občanským zákoníkem. Šest procent obchodníků má nedostatky v uvedení svého sídla, 14 % obchodníků nezveřejňuje svoje identifikační číslo. Před odesláním objednávky 59 % dodavatelů nepoučuje své zákazníky správně, nebo vůbec, o jejich právu na odstoupení od kupní smlouvy uzavřené prostředky komunikace na dálku, což je oproti minulým testům internetových obchodů prováděným SOS výrazné zhoršení.

Test internetových obchodů


Výsledky
Při zkoumání stránek internetových obchodů bylo zjištěno, že zdaleka ne všechny plní povinnosti o informování spotřebitelů dané občanským zákoníkem. Šest procent obchodníků má nedostatky v uvedení svého sídla, 14 % obchodníků nezveřejňuje svoje identifikační číslo. Před odesláním objednávky 59 % dodavatelů nepoučuje své zákazníky správně, nebo vůbec, o jejich právu na odstoupení od kupní smlouvy uzavřené prostředky komunikace na dálku, což je oproti minulým testům internetových obchodů prováděným SOS výrazné zhoršení. Zlepšení internetových obchodů bylo naopak zaznamenáno u dodržování záruční doby zakoupeného zboží. Patnáct procent obchodů ve svých obchodních podmínkách výslovně vyloučilo právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy z toho důvodu, že zboží objednané dálkově odebrali osobně. Všechna určená kritéria tak splnilo 29 % z testovaných obchodů.

Mimo sledovaná kritéria Sdružení obrany spotřebitelů shledalo i další nedostatky. Nejčastěji se jednalo o účtování poplatku za neoprávněnou reklamaci a požadavek obchodníků na zaslání zboží k reklamaci pouze v originálním obalu. Některé obchody též neprávem vyžadovaly záruční list současně s prodejním dokladem jako podmínku pro přijetí zboží k reklamaci, rovněž se objevily i firmy, které odmítly prodloužit záruční dobu při výměně zboží. V neposlední řadě se také objevily informace o tom, že obchodní podmínky obchodu byly konzultovány se Sdružením obrany spotřebitelů ČR, ačkoli tomu tak nebylo.

V kategorii testovaných obchodů nejlépe dopadly nákupní weby prodávající například domácí spotřebiče, audiovizuální techniku či klenoty. Naopak nejhůře skončily obchody s dárkovým zbožím, s výpočetní technikou a telekomunikačním zařízením


Text celé zprávy, kterou vytvořilo Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, lze najít na webové adrese www.spotrebitele.cz.








Komentáře