Pro řízení projektů existuje nespočet teoretických učebnic a návodů. Vedení zaměstnanců, kteří na těchto projektech pracují, může být leckdy tvrdý oříšek, který je od teoretických pouček na hony vzdálený. CIO se zeptalo několika šéfů IT a projektových manažerů na jejich zkušenosti a doporučení, jak si udržet přehled o tom, na čem jejich zaměstnanci pracují, a správně monitorovat vývoj jednotlivých projektů. Pomohou nám odhalit způsoby, jak rychle rozpoznat potenciální problémy a jak jim předcházet. Sedm nejlepších doporučení najdete v následujících řádcích.
1. Je důležité jasně definovat úkol, určit osobu, která ho vykoná, a stanovit časovou osu
„Jako manažer musím jasně definovat svým podřízeným, jaký úkol je třeba udělat a dokdy jej dokončit.“ Říká Wayne Mekjian, víceprezident a šéf informačního servisu společnosti Wells Fargo, jedné z největších amerických bank. „Dnes tak moderní multitasking, několik úkolů najednou, má zpravidla negativní vliv na kvalitu práce. Neposkytuje týmu jasné pochopení, jaké výsledky jsou od nich vyžadovány, a může mít špatný vliv na průběh celého projektu. V horší kvalitě nebo delším čase. Proto je již na počátku každého projektu velmi důležité vytvořit časový plán. Pravidelné mítinky ukážou, zda je naplňován,“ dodává Mekjian.
2. Používejte nástroje, které každému v týmu umožní sdílet potřebné dokumenty a soubory
„U nás velmi často používáme Google Docs, který nám pomáhá sledovat progres na jakémkoliv projektu v reálném čase,“ říká John Paul Engel, prezident konzultační firmy Knowledge Capital Consulting. „Dokonce i naši klienti mají možnost sledovat vývoj projektů online. Tato transparentnost vyžaduje od našich zaměstnanců větší odpovědnost. Nemusím je tolik monitorovat a ověřovat správnost. Důvěřuji svým lidem, že práci odvedou kvalitně. Vždyť je sám vybírám. A pokud se náhodou něco nepodaří, je to okamžitě možné odhalit, to znamená identifikovat problém v rané fázi a chybu napravit. Když poskytnete lidem volnost a dáte jim najevo, že jim věříte, váží si toho a cítí důležitost své práce pro firmu. Fungují odpovědněji a lépe, než když jim direktivně nařídíte, co mají dělat, a na každém kroku je kontrolujete. To je většinou nemotivující,“ dodává Engel.
3. Pořádejte mítinky projektového týmu
„Konáme pravidelné měsíční schůzky, kde se může každý člen vyjádřit k aktuální situaci v asociaci. Diskutujeme důležitá témata a nové iniciativy,“ vysvětluje Larry Bonfante, ředitel IT v USTA (United States Tennis Association). „Pravidelné setkávání s lidmi nám umožňuje lépe jim porozumět. Můžeme je efektivněji podpořit. Jejich úspěch je náš úspěch. Setkání zaručují, že projekty jsou pravidelně diskutovány a vytyčený směr povede k úspěšnému cíli.“
4. Dělejte si poznámky a vyhodnocujte je
Pro zvýšení výkonnosti práce na různých projektech vyvinula firma Halogen Software platformu Feedback Central. „Pro udržení správného směru na projektech používáme Feedback Central. Tato technologie umožňuje projektovým manažerům psát online poznámky a všichni zainteresovaní zaměstnanci na ně mohou reagovat. Výsledná odezva je velmi užitečná. Připomínky se na pravidelných poradách diskutují, a pomáhají tak doladit k dokonalosti finální projekty,“ říká Mazin AbouSeido, IT ředitel Halogen Software.
Komentáře