Firemní internet zahlcuje stále větší počet aplikací

Stále vyšší počet koncových zařízení, systémů, konektivit a uživatelů dnes činí z podnikové sítě nepřehledné prostředí, ve kterém není snadné zajistit ideální podmínky pro fungování všech kritických aplikací a potažmo celé firmy.

Firemní internet zahlcuje stále větší počet aplikací


Roste počet společností, které hledají nástroje pro optimalizaci výkonnosti podnikových kritických aplikací prostřednictvím efektivní alokace šířky internetového pásma.

Výzvy řízení internetového pásma

Problém optimalizace šířky pásma pro fungování podnikových aplikací se dnes týká všech organizací od firem pro 10 až 15 zaměstnanců až po velké finanční, telekomunikační a utilitní korporace a státní organizace. Hlavním důvodem je rostoucí množství desktopových aplikací vyžadujících internetové připojení, které každý uživatel dnes v rámci své práce využívá.

Dalším důvodem je růst mobilních aplikací, které si uživatelé nosí ve svých BYOD zařízeních do pracovních Wi-Fi sítí. Při běžném provozu každý uživatel využívá až desítky mobilních aplikací,
přičemž administrátoři jsou schopni vyjmenovat pouze 2 % aplikací, o 98 % aplikací využívajících internetové připojení vůbec nevědí. Při 100 mobilní telefonech vyžaduje internetový přístup 4–5 000 jednotlivých aplikací, a připočítáme-li tablety, pracovní stanice a notebooky, jsme na 10 000 aplikací na jednom internetovém připojení.

K tomu připočítejme další faktory:

  • Stále rozšířenější využívání cloudových služeb typu Office365, Dropbox, SAP či SalesForce. 
  • Obrovský rozmach VoIP telekonferencí po celém světě jako GoToMeeting, Zoom, Skype apod.
  • S nárůstem počtu aplikací také rostou objemy stahování aktualizací, které představují velký nápor na firemní síť.

Které segmenty jsou ohroženy?

Aplikace dnes fungují jako neřízená střela – může dojít k naplnění kapacity a každá další aplikace či cloudová služba nebude fungovat, načež nastane kaskádový efekt a připojení se zhroutí často jenom proto, že někdo sleduje YouTube video nebo strea­movací službu. Při 100 Mb/s připojení stačí obvykle 12 000 aplikací k naplnění šířky pásma a může dojít k výpadku fungování kritické infrastruktury typu ERP systému či VoIP volání.

Problémy mívají zejména velké korporace využívající mnoho aplikací či intenzivní VoIP přenosy jako call centra v bankách, pojišťovnách, telco společnostech, jež potřebují kvalitní hlasové spojení. Nicméně na šířce internetového pásma mohou být kriticky závislé i malé firmy pracující s velkými streamy, například reportážní agentury pracující pro TV stanice či HR agentury intenzivně vyhledávající kandidáty na sociálních sítích.

Podobně mohou být ohroženy i e-shopy – pokud se bude nákupní stránka načítat pomalu, zákazníci odejdou ke konkurenci. V segmentu státní a veřejné správy zápasí s internetovým připojením například školy, které provozují stále více aplikací pro učitele, studenty a rodiče.

Řešením je prioritizace aplikací

Je třeba si uvědomit, že problémem není nedostatek internetové šířky pásma, protože internet je stále rychlejší, levnější a dostupnější. Úkolem tak není ušetřit šířku pásma, ale prioritizovat aplikace – tj. rozdělit je tak, aby fungovaly klíčové aplikace a ty nedůležité ponechat stranou. Cílem prioritizačních řešení je rozpoznat aplikace a optimalizovat využití šířky pásma vytvořením přesně cílených politik usměrňujících využívání aplikací uživateli podle jejich rolí a časových vymezení. Tak aby firma alokovala šířku pásma a využívala internetové připojení co nejoptimálnějším způsobem.

Například v belgické společnosti Van Genechten Packaging, podnikající v obalovém průmyslu, se 1 500 zaměstnanců plně spoléhá na firemní ERP systém. Často ale čelili dlouhým reakčním časům ERP aplikace, což se negativně odráželo na produktivitě. Kromě toho komunikační systémy postavené na VoIP architektuře nedokázaly kvalitně přenášet hlasové hovory, jež ve špičkách byly nesrozumitelné, či dokonce docházelo k jejich přerušení.

S využitím řešení Exinda Network Orchestrator 6062 byli ve společnosti schopni snadno identifikovat provozní špičky, které vedly ke snížení kvality hovorů a přispívaly k výkonnostním výpadkům ERP systému. Vytvořením politiky, která garantovala prioritní alokaci konektivity pro kritické aplikace, bylo dosaženo vynikající kvality VoIP připojení a požadované rychlosti odezvy ERP systému. Navíc pohled na celou síť z jediné konzole pomohl administrátorům významně snížit množství času věnovaného monitorování a řešení problémů z osmi hodin týdně na pouhých třicet minut.

Autor je sales engineerem pro EMEA a APAC, GFI Software.


Úvodní foto: © adimas - Fotolia.com




Komentáře