Hlavní navigace

Inovace vyžadují změnu myšlení

16. 10. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Mikhail Mishchenko - Fotolia.com
Většina IT manažerů má zažitý zvyk svým podřízeným ve všem asistovat.

Odnaučit se něco, co je pro nás celý život přirozené, není vůbec jednoduché a je to velká výzva. Pokud se ale od zažitých myšlenkových procesů osvobodíme, otevřeme se vymýšlení nových, inovativních nápadů.

První věc, kterou musíme změnit, je dosavadní pohled na inovace. Většina IT oddělení o nich smýšlí jako o úpravě interních operací nebo systémů. Samozřejmě že tyto části s inovacemi souvisejí, ale jejich zlepšení vyžaduje něco víc. Je nutné zaměřit se na zákazníka a zahrnuje to možná trochu riskantní zkoušení nových výrobků a služeb na „externích“ klientech. Zapomeňte na zažitý stereotyp, hraní na jistotu. Firmy, které generují nové nápady a vytvářejí úspěšné inovace, myslí dopředu.

Vědí, co zákazníci vyžadují, ještě předtím, než si to klienti sami uvědomí, a přijdou s produktem dříve, než to dokáže jejich konkurence. Firma, která chce úspěšně inovovat, musí riskovat. Potopit se do temné hlubiny, nalézt nepoznané a zaměřit se na to, co nevíme, místo toho, co již víme. V tom je největší kumšt inovací. Umět předpokládat potenciální směr vývoje. Mít vizi. K radikální inovaci musíte posílit vlastní nevědomost. Možná již sami vnitřně cítíte, že to je nepřirozený způsob uvažování. Ale v inovativním způsobu uvažování je to nutnost. A navíc to funguje.

Zaměstnanci jsou zvyklí ptát se vedení firmy a dostat na své otázky odpovědi. Většina IT manažerů má zažitý zvyk svým podřízeným ve všem asistovat. Doba však pokročila. V éře vyspělých uživatelských informačních technologií již není zapotřebí vést své pracovníky za ručičku. Využijme tuto evoluční změnu ku prospěchu firmy. Dejte zaměstnancům volnost, nechť si potřebné informace zjistí sami. Uvidíte, že to zvládnou. Naopak, budou více cítit svou důležitost a sounáležitost s firmou.

Je nutné změnit zažitý stereotyp, který říká, že čekáme, dokud se nás někdo na něco nezeptá, a jako IT šéfové máme v rukávu odpověď na všechno. Místo toho komunikujte se svým IT oddělením, ptejte se na názory lidí v týmu. Zjistěte, co si myslí o inovacích. Přestaňte být distributorem technologií a staňte se strategickým konzultantem. Zaměřte se na kladení otázek a pozorně poslouchejte.

Možná zprvu budete mít divný pocit. Jako byste nebyli šéfové. Ale nebojte se toho. Tento styl má obrovskou, neviditelnou sílu. Obrací vaši pozornost na informace, které jsou vně firmy. Po mnoho let jsme se zaměřovali na shromažďování nebo analýzu údajů a dat uvnitř společnosti. Platby, výsledky prodejů, výkonnost zaměstnanců… To byly proměnné, které určovaly naše firemní strategické rozhodování. V dnešní době máme přístup k pokladu. Veřejně dostupným datům, která dříve nebylo možné nikterak sehnat. Můžete si prohlížet data organizací veřejné správy, vlády, marketingových agentur, obchodních partnerů. Prostřednictvím sociálních médií můžete odhalit novou cestu pro vývoj dalších produktů a služeb. Potenciál big dat spočívá v jejich využití ve firemním rozhodování. Musíme změnit zažité dogma, že jediná data, která potřebujeme, jsou ta, která vytvoříme.

příloha_ovladnete_sva_data

Poslední věc, kterou se musíme odnaučit, je věc, kterou jsme se ani nikdy učit neměli. A to je outsourcing softwarového inženýrství. Nebojte, nejste v tom sami. Každý tomuto fenoménu podlehl. Prodejci byli rychlí a levní. Outsourcingu bylo těžké odolat. Tím jsme ovšem zahodili velkou příležitost. Vzdali jsme se klíčových znalostí a schopností, které je nutné transformovat do nových nápadů a myšlenek. Musíme vrátit zpět softwarové inženýrství, novou IT architekturu, budování prototypů, které nám dovolí inovace rychle vizualizovat a okamžitě sdílet informace s naším týmem.

Na závěr jedna dobrá zpráva. Být IT šéfem nikdy nebylo více vzrušující. IT je srdcem inovací. Technologie nám dodává sílu k přetváření nemožného na možné doslova v našich rukou. Na chvíli vykročte z vašeho IT oddělení a upevněte vztah s obchodními manažery. Sněte o tom, že vyvinete výrobek nebo službu, kterou budou všichni na světě používat. Změňte své myšlení a staňte se inovativními lídry.

Byl pro vás článek přínosný?