ERP trendy (I): Zákazníci očekávají stále více podpůrných funkcí

Výrobci neváhají splnit požadavky klientů a integrují funkcionality PDM/PLM systémů, MES, BI, CRM či e-commerce.

ERP trendy (I): Zákazníci očekávají stále více podpůrných funkcí


Zejména nedostatek lidí na trhu práce nutí firmy hledat další zefektivnění uvnitř bez potřeby navyšování pracovních míst. Jednou z cest je investice do technologií, tedy i do kvalitních ERP systémů, které podpoří další automatizaci výrobních a obchodních procesů. Potvrzuje to Martin Kršňák z firmy Asseco Solutions: „Loňský rok by se dal charakterizovat jako velmi úspěšný. Naše společnost zaznamenala výrazný růst a v obratu jsme přesáhli hranici půl miliardy. Tato situace byla dána limity, na které narazila silně rostoucí ekonomika.“

Podle Vladimíra Bartoše ze společnosti Minerva Česká republika byla loni poptávka po ERP systémech ze strany výrobních podniků setrvalá a prakticky stejná jako v předchozích dvou letech. Výjimkou byl přelom roku, kdy rapidně vzrostla poptávka. „Domníváme se, že hodně firem věnovalo většinu své energie uspokojování stále rostoucí zákaznické poptávky po výrobcích, a tak nezbýval čas na zlepšování interních podnikových procesů a informačních technologií. Pak se však již stala situace neúnosnou a výrobní organizace rozbíhají i velké projekty zlepšování, mezi něž patří také výměna nevyhovujícího informačního systému za výkonnější,“ vysvětluje nárůst zájmu Bartoš.

Pavel Kačala ze společnosti Control uvádí, že se o ekonomické ukazatele začaly zajímat také menší podniky. Co se týká řízení výroby, objevují se požadavky na funkční kapacitní plánování. „Firmy chtějí mít ucelená data z výrobních procesů,“ říká Kačala a dodává, že právě to je často směruje k výběru nového informačního systému.

Kromě požadavků na automatizace procesů je tématem dne vizualizace dat. „Dnes není velkým problémem mít data v reálném čase, nicméně informací, které jsou v rámci ERP k dispozici, je tolik, že může být velmi složité se dostat k těm důležitým,“ konstatuje Martin Kršňák a dodává, že jeho firma se vydala cestou analytického centra a nativně integrovala funkce business intelligence (BI) přímo do ERP. „Našim zákazníkům tak přinášíme ucelenou platformu, která umožní přímo z jednoho prostředí jak data vizualizovat, tak automaticky upozorňovat zodpovědné pracovníky na události, jež například mohou mít nějaký negativní dopad,“ vypočítává výhody pro klienty Kršňák. Na tom je vidět, jak se hranice ERP posouvají směrem k podpoře rozhodování, tedy od analýzy toho, co bylo, k predikci toho, co bude.

Podobné zkušenosti má i Vladimír Bartoš a vysvětluje, že v ERP systému QAD, který již 25 let v Evropě jeho firma implementuje, zásadním způsobem přibyly funkce pro podporu rozhodování a technologie pro transformaci dat ve srozumitelné informace. Pavel Kačala pak dokládá i konkrétní praktický příklad, kterým je zájem o elektronické zpracování dokumentů a výkresové dokumentace a požadavky na jejich vizualizaci přímo na pracovišti.

Klienti dnes očekávají od ERP nejen provozní systém, ale i nástroj, který jim umožní sledovat svou společnost z patřičného nadhledu, a to je přesně to, co by měl moderní ERP systém poskytnout. „Klíčové však je, abychom uspokojili nároky běžného uživatele na rychlost a komfort obsluhy, stejně jako pracovníka v managementu na přehlednost a jednoduchost,“ upozorňuje Martin Kršňák.

Výrobní společnosti se dnes také obracejí k přímému prodeji a marketingu a roste jejich zájem o integraci odpovídajících nástrojů přímo v ERP systému, jakým je například e-shop. „Výhodami takového řešení jsou přímý marketing a propagace výrobků na internetu, rozšiřují se tak prodejní kanály a získává se zpětná vazba od zákazníků, vysvětluje Pavel Kačala a dodává, že doplňkové funkce mohou sloužit také k lepší analýze trhu – to umožňuje firmám, aby se pružněji přizpůsobovaly trhu. Roste zájem o elektronickou evidenci požadavků zákazníků na servisní úkony, informace o vlastnostech výrobků, náhradních dílech a jejich cenách. „V rámci elektronizace servisu roste poptávka po konzultacích k vybíraným produktům,“ doplňuje Kačala.

„ERP systém by měl pokrýt výrazně širší množinu podnikových procesů, než tomu bylo dříve, a výrobní firmy to i očekávají,“ vysvětluje postoje zákazníků Vladimír Bartoš a dodává, že kromě prodeje, nákupu, plánování a řízení výroby a financí dnes zákazníci z výrobní sféry hledají v ERP systému také funkce pro řízení jakosti, MES, BI, CRM a další jako třeba funkcionalitu PDM/PLM systémů. „A to vše za stejné peníze jako před deseti lety,“ dokládá zvyšující se nároky Bartoš.

Jan Ledvinka ze společnosti Squid, která se pohybuje především na trhu realitních společností, připomíná, že je stále větším tématem připravenost systémů na chystané i momentálně zaváděné legislativní změny. „Především nařízení GDPR přináší mnoho požadavků, které v minulosti nebylo nutné řešit v takovém rozsahu. Příprava IT infrastruktury na tyto změny je proto klíčová pro fungování firem,“ upřesňuje Ledvinka.

> Následující část


Úvodní foto: © N-Media-Images - Fotolia.com




Komentáře