Statistiky prohlížečů: podíl Firefoxu po Quantu spíše klesá

Nejnovější data od společnosti Net Applications ukazují, že Firefox po vydání svého přepracovaného vydání, označeného jako Quantum, uživatele spíše ztrácí, než by je získával.

Statistiky prohlížečů: podíl Firefoxu po Quantu spíše klesá


Radikálně upravená verze hlavního zdroje financí tak Mozille nepřinesla kýžený výsledek. Pokles podílu v segmentu prohlížeči se totiž podle čísel zveřejněných v neděli nezastavil.

Nové statistiky kalifornské analytické firmy Net Applications ukazují, že Firefox na uživatelském podílu v březnu přišel o 0,6 procentního bodu. Což byl největší propad za téměř dva roky kromě listopadu 2017, kdy firma Net Applications upravila svoje čísla eliminací datového provozu realizovaného s využitím botů.

Za měsíc březen byl uživatelský podíl Firefoxu 10,3 % a byl tak nejnižší od „zážitku blízké smrti“ v létě 2016, kdy sestoupil až pod 8 procent. V jednom bodě – konkrétně v dubnu roku 2010 – měl Firefox více než čtvrtinový podíl mezi prohlížeči na celém světě.

Ještě větším problémem pro Mozillu pak je, že uživatelský podíl Firefoxu od listopadového vydání Quanta čili verze 57 spíše poklesl, místo aby rostl. Quantum bylo Firefoxem označováno jako „největší aktualizace“ od Firefoxu 1.0 v roce 2004. Chlubilo se výraznými navýšeními rychlosti, přepracovaným uživatelským rozhraním a přechodem na nový framework pro doplňky, který vyžadoval přepsání kódu všech dosavadních rozšíření.

V průběhu čtyř měsíců od debutu Quanta přišel Firefox o 1,1 procentního bodu, což představuje více než desetinu jeho uživatelského podílu z konce listopadu. Z těchto čtyř měsíců přinesl nárůst jen jeden, a to o pouhou desetinu procentního bodu.

Jestliže Mozilla nedokáže ukončit tento propad, jak může být v ohrožení její finanční budoucnost. V roce 2016 totiž 91 procent jejích příjmů tvořily licenční poplatky ze smluv s vyhledávači – čili že konkrétní vyhledávače platily Mozille za to, že byly v prohlížeči nastaveny jako výchozí. Jestliže bude prohlížeč i nadále ztrácet uživatele, pak vyhledávací firmy jako Google – jehož vyhledávač je v mnoha regionech aktuálně výchozím – budou mít méně důvodů za toto privilegium platit.

Zdroj: Computerworld.com


Úvodní foto: Computerworld




Komentáře