Společností využívají jen nedostatečně možností datové analytiky

Celosvětový průzkum provedený mezi 196 organizacemi naznačuje, že 9 z 10 podniků ještě v případě dat a analytiky nedosáhlo nejvyšší „transformační“ úrovně vyspělosti – a to navzdory skutečnosti, že se jedná investiční prioritu číslo 1 pro většinu šéfů informatiky. Evropské organizace jsou navíc pozadu za těmi v severní Americe a asijsko-pacifické oblasti.

Společností využívají jen nedostatečně možností datové analytiky


Podle IT manažerů jsou v současné době analytika a BI hlavními technologiemi umožňujícími diferenciaci a získání konkurenční výhody. To je jeden z výsledků největšího průzkumu CIO Agenda, který dělají analytici Gartner pravidelně každý rok (v tom posledním odpovídalo více než tři tisíce CIO). Z cíleného průzkumu uskutečněného na podzim 2017 společností Gartner mezi 196 organizacemi nicméně vyplývá, že nejvyšší, transformační úrovně analytických schopností dosáhlo jen 9 % z nich.

Organizace nacházející se na nižších úrovních analytické vyspělosti se podle viceprezidenta výzkumu Gartner Nicka Heudeckera připravují o řadu výhod: „Organizace, jež dosáhly transformační úrovně, profitují zejména z vyšší agility, schopnosti lepší integrace s partnery a dodavateli a také z jednoduššího přístupu k pokročilé prediktivní a preskriptivní analytice. To vše se pak promítá do konkurenční výhody a lepší schopnosti se na trhu odlišit.“

Podniky v regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) přitom za zbytkem světa v průměru zaostávají – jen 30 % spadá do dvou nejvyšších úrovní (diferenciace a transformace), zatímco v Severní Americe je to 44 % a v asijsko-pacifickém regionu dokonce 48 %. Celosvětově se nejvíce organizací na základě sebehodnocení nachází na třetí „systemizační“ úrovni (34 %) a na úrovni čtvrté (31 %). Pětina (21 %) je na úrovni druhé a dobrá zpráva je, že jen 5 % se nachází na základní první úrovni.

Nejčastějším způsobem, jak jsou dovednosti v datově-analytické oblasti využívány, je zlepšování efektivity procesů (54 %), následují zlepšování zákaznického zážitku (31 %) a vývoj nových produktů či služeb (31 %). Navzdory velkému „povyku“, který se točí kolem pokročilé analytiky, stále bezmála dvě třetiny (64 %) organizací považují nejkritičtější z obchodního hlediska klasické reportovací a dohledové nástroje. Stále také převažuje využívání interních dat, nicméně podíl organizací využívajících také externí datové zdroje se blíží polovině (46 %). Totéž platí o způsobu provozování analytických funkcí – v závislosti na typu je jich provozováno interně 43–51 %, zatímco čistě cloudových je 21–25 %.

„Je snadné se nechat unést novými technologiemi, jako jsou strojové učení a umělá inteligence,“ dodává Nick Heudecker, „nicméně tradiční druhy analytiky a BI zůstávají nedílnou součástí toho, jak jsou dnes podniky řízeny, a v nejbližší době se to nejspíš nezmění.“

Řadě organizací může pomoci samoobslužná analytika a BI

Význam a míru rozšíření pokročilé analytiky by mohl výrazně ovlivnit nástup samoobslužné analytiky a BI – Gartner odhaduje, že již v roce 2019 by díky nim mohli uživatelé z řad byznysu vytvářet větší objem analytických výstupů než datoví vědci.





Úvodní foto: © Sergej Khackimullin - Fotolia.com




Komentáře