Studie DuckDuckGo zkoumá manipulaci Googlu s výsledky vyhledávání

Byť je tyto výsledky třeba brát s jistou rezervou (studii přece jen realizoval přímý konkurent Googlu), jsou i tak fascinující a odpovídají spekulacím, spojeným s ne tak soukromou povahou režimu Inkognito.

Studie DuckDuckGo zkoumá manipulaci Googlu s výsledky vyhledávání


Studie se týká tzv. filtrační bubliny, což je údajná manipulace s výsledky vyhledávání na základě vašich osobních dat, jako je historie vyhledávání, vaše umístění, historie prohlížení, a dokonce i historie nákupů. Myšlenka zní následovně: tato metrika může být využita k vytvoření personalizovaných výsledků vyhledávání na základě toho, na co si daný algoritmus myslí, že s největší pravděpodobností kliknete.

Problém samozřejmě spočívá v tom, že personalizovaná doporučení se vždy nerovnají chtěným výsledkům. Někdy chcete mít přístup k nezaujatým informacím nebo získávat detaily k tématu, v němž nejste zcela kovaní. Personalizované výsledky vyhledávání mohou takový průzkum zkreslit.

Logickým krokem kohokoliv, kdo chce získat tyto nezaujaté výsledky vyhledávání (pokud si je tedy filtračních bublin vůbec vědom) by bylo z filtrační bubliny vystoupit. Pokud jde o Google, bylo by dalším logickým krokem, jak toho dosáhnout, odhlásit se z účtu Google a využít režim soukromého prohlížení. Aktuální studie provozovatele privátního vyhledávače DuckDuckGo však ukazuje, že tyhle kroky jsou vůči filtrační bublině neúčinné.

DuckDuckGo přiměl 87 účastníků průzkumu z celých Spojených států, aby ve stejný okamžik na Googlu vyhledávali stejnou věc, přičemž měli být odhlášeni a pohybovat se v režimu Inkognito. Odhadovali byste, že získají stejné nebo aspoň podobné výsledky, ale nestalo se tak.

Podle DuckDuckGo viděla většina lidí unikátní výsledky, pokud hledala pojmy jako „kontrola zbraní“ nebo „očkování.“ Navíc Google některým uživatelům dodal odkazy, které nezprostředkoval jiným, a zaznamenány byly i výrazné variace infoboxů Zprávy a Videa.

Lišilo se také pořadí odkazů. To je důležité především proto, že na odkazy servírované na prvních místech kliknete s největší pravděpodobností, což ovlivňuje jejich dosah.

Pokud chcete o průzkumu vědět více, pak detaily v angličtině najdete na této stránce.

Zdroj: Techspot.com


Úvodní foto: © Kirill Kedrinski - Fotolia.com




Komentáře