5 „oblíbených“ IT zlozvyků: Vyhněte se jim!

V oblasti IT se traduje řada postupů, které se označují jako „osvědčené“. Přesto osvědčené nejsou a mohou v podnikové praxi přinést více problémů než užitku. Podívejme se na pět z nich.

5 „oblíbených“ IT zlozvyků: Vyhněte se jim!


1. Trvejte na bezpodmínečné návratnosti

Pokud budete trvat na tom, aby proces správy IT měl jasnou finanční návratnost investic (ROI), může se stát, že nebudou financovány kritické projekty. Ne vždy se podaří do finanční návratnost IT projektů promítnou efekty modernizace technologií, které se projeví na obchodních výsledcích firmy. Tyto efekty ve formalistickém účtování efektivity chybějí a mohou rozhodnout o tom, že se do technologického rozvoje nebude investovat.

2. Chovejte se k ostatním oddělením jako k zákazníkům

Ostatní zaměstnanci mimo IT oddělení nejsou vašimi zákazníky. Jsou vaši kolegové. Neměli byste se dostat do pozice podřízenosti. Spolupracujte s nimi jako rovnocennými partnery. Koncept „interních zákazníků“  je překonaný a může být nebezpečný.

3. Ogranizujte paralelně mnoho projektů

IT oddělení nikdy nebude mít dostatek zaměstnanců na to, aby zvládlo udělat vše, co po něm každý chce. Bouhužel výsledkem často je, že se rozjede velké množství projektů a zaměstnanci se přesouvají mezi nimi - podle toho, jak se mění urgentnost jednotlivých projektů. 

Bohužel takový přístup vede ke snížení efektivity a především se dokončování projektů neurychlí - ba právě naopak. Projekt by se měl rozjet jen v okamžiku, kdy na něj můžete alokovat potřebné množství pracovníků tak, aby se na žádného člena týmu nemuselo čekat.

4. Provozujte multitasking

Multitasking je další možností, která vede k bezpečnému selhání IT. Schopnost multitaskingu byla svého času požadována za žádoucí schopnost, ale ty doby jsou pryč. Pokus o multitasking ve skutečnosti znamená, že dojde ke snížení produktivity a kvality a zároveň zvýšení stresu ve snaze udělat více (a přitom se pravděpodobně udělá mnohem méně). 

Lidé prostě multitasking nezvládají. To nejlepší, co mohou udělat, je přecházet tam a zpět z jednoho úkolu do druhého, tedy provozují něco, co se také označuje jako switchtasking. Pokaždé, když to dělají, ztrácejí čas přepínáním mentálních „převodů.

5. Zakažte „stínové IT“

Není pochyb o tom, že když se jiná oddělení pokoušejí zavádět vlastní IT, může to vést ke špatným koncům. To by mohlo vypadat jako argument, pro se stínovému IT bránit. Ale to není celá skutečnost. Ostatní oddělení se zapojují do kutilských prací, protože IT nemá dostatek personálu k řešení (obvykle relativně malých) problémů podniku, které stínové IT řešit pomáhá. To staví IT do nepříjemné situace, kdy nutí třeba obchodní oddělení dělat řadu výpočtů v Excelu, i když jsou k dispozici výkonnější alternativy.

Zdroj: IDG News Service

Zajímají vás informační technologie a chcete získat nadhled?

Odebírejte náš Newsletter, který posíláme zpravidla dvakrát do měsíce a který obsahuje výběr unikátních článků nejen našich autorů, ale také ze sítě mezinárodního vydavatelství IDG.

» Přihlaste se zdarma! [Odběr můžete kdykoli zrušit]


Úvodní foto: (c) Nmedia - Fotolia.com




Komentáře