Hlavní navigace

Podniková agilita: 5 tipů, jak nastartovat agilní transformaci

22. 2. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Původní systémy a komplexnost mohou agilitu komplikovat, ale ne znemožnit. Podívejme se na pět kroků, které může každá společnost podniknout, aby dosáhla agility. Bez ohledu na budoucí vývoj bude totiž agilita pro všechny organizace zásadní.

Pandemie Covid-19 donutila společnosti, aby se rychle přeorientovaly na přechod k práci na dálku, přehodnotily způsob obsluhy zákazníků, budovaly nové obchodní modely, zlepšily technologické schopnosti, sestavovaly multi-disciplinární týmy a rozšiřovaly partnerství a aliance způsoby, o kterých si nikdy předtím nemyslely, že by mohly být možné. Nyní společnosti musejí zjistit, jak svoje tempo udržet, a stejně tak rychlost a agilitu, které získaly ve světě tvořeném měnícími se požadavky zákazníků a pokračující ekonomickou nejistotou.

Jádrem problému je pro mnoho společností zastaralý provozní model, který je příliš velký a příliš pomalý na to, aby reagoval na velké tržní a konkurenční změny. Podle jednoho průzkumu společnosti Accenture tvrdí 85 % top manažerů, že si nejsou velmi jisti tím, že jejich provozní model dokáže splňovat měnící se strategické priority. Společnosti potřebují provozní modely, které pohánějí nové strategie zaměřené na posilování růstu a inovací. Náš průzkum zároveň říká, že dlouhodobý EBITDA růst je u skutečně agilních organizací 16 %, v porovnání s průměrně 6 % u ne-agilních organizací.

V uplynulém roce jsem řešila, jak přetvořit vaši organizaci jakožto inteligentní podnik využíváním technologií novými způsoby, přijetím agilních způsobů práce a transformací hodnotových řetězců. Ačkoliv je jasné, že záměr zde je, a podnikoví lídři pracují na implementaci inteligentních provozních modelů, mnoho z nich stále tak úplně nedosahuje rychlosti a agility, jaké by si představovali. Částečně je to proto, že jsou chyceni v pasti několika chybných vnímání toho, co je třeba k podstoupení agilní transformace – té největší, na kterou potřebují nepopsané plátno. Ano, je pravdou, že starší systémy a komplexnost mohou dosažení agility komplikovat, ale to ji nečiní nemožnou.

Jak dosáhnout podnikové agility

Nabízíme pět startovních bodů, které mohou společnosti podniknout, aby dosáhly agility dokonce i bez čistého štítu.

  • Cíleně experimentujte
    Kontrolované experimentování je skvělou cestou, kterou mohou zvolit společnosti, které mají tradičnější provoz a nemohou okamžitě zavést potřebný buy-in pro nové způsoby práce a technologie. Nejdříve vyzkoušejte, potom škálujte. Sledujte způsoby, jakým organizaci „hackovat“ a využít data, se kterými je možné experimentovat a neustále vylepšovat organizaci.
  • Přepracujte funkci nebo průřezovou aktivitu
    Zdokonalte se v práci v jedné oblasti, která nepodává výkon, a vložte své úsilí do přepracování této konkrétní části podnikání – například funkce, jako jsou finance nebo služby zákazníkům, nebo průřezové činnosti, jako jsou prodej a provozní plánování. Pokud se hlouběji podíváte pouze na jednu oblast podnikání, umožní vám to porozumět konkrétním problémům – může to být způsobeno tím, že „svaly jsou na špatných místech“, nebo je funkce příliš velká, pomalá a složitá.
  • Obraťte se na svůj ekosystém
    Konkurenční síla vychází z toho, co lze využít zvenku – napříč partnery, dodavateli a sousedními společnostmi – stejně jako z toho, co je uvnitř. Pokud vaší společnosti chybí vedení, dovednosti a technologie, aby mohla pracovat novými způsoby, můžete se obrátit na partnera v ekosystému, který vám rychle vytvoří potřebnou sílu. To je skvělý výchozí bod a nakonec se můžete rozhodnout, že tyto schopnosti vrátíte zpět do vlastního provozu.
  • Kupujte nebo si pronajímejte
    Kromě využívání ekosystémů by se společnosti měly zabývat také příležitostmi k nákupu nových schopností a jejich opětovnému nasazení. To je zvláště efektivní pro společnosti se silnými integračními zkušenostmi. Například v odvětví spotřebního baleného zboží získává mnoho společností podniky pro přímý prodej zákazníkům, aby splnily nové požadavky spotřebitelů, místo aby je budovaly od nuly.
  • Zvažte vybudování obchodní jednotky na zelené louce
    Postavte spolu se současnými podniky jednotku na zelené louce, která bude od začátku používat inteligentní provozní modely. Můžete to udělat při nastavování nové digitální nabídky, produktu nebo služby nebo tam, kde není možné dostat aktuální organizaci dostatečně rychle. Nakonec by tato jednotka mohla být modelem pro stávající zákaznickou základnu a více tradičních podniků lze přenést na nový model. Například za účelem zlepšení zážitku hostů s novou technologií obstála jedna zábavní společnost v samostatném digitálním byznysu sestávajícím ze sady domén, které fungovaly výhradně na tomto programu. Každá doména byla organizována kolem konkrétního produktu nebo zákaznické zkušenosti. U tohoto nového digitálního podnikání splnila společnost svůj tříletý výkonnostní cíl ve formě míry přijetí ze strany spotřebitelů za méně než šest měsíců.

Agilita se stane zásadním faktorem

Bez ohledu na budoucí vývoj bude agilita pro všechny organizace zásadní. Společnosti mají neuvěřitelnou příležitost utvářet myšlení odvážné obchodní transformace založené na nových přístupech k technologii a odpovědnému vedení. Je čas navrhnout organizace s agilitou integrovanou v celém podniku - a ty, které tak učiní, budou schopny lépe reagovat na rostoucí požadavky a přizpůsobovat se měnícím se trhům.

Diana Bersohn je výkonnou ředitelkou v Accenture Strategy - Technology. Je lídrem v oblasti strategií a transformací, specializuje se na globální operační modely IT a rozsáhlé transformace.

příloha_ovladnete_sva_data

Čtěte také:
4 tipy, jak nastartovat své agilní praktiky
10 manažerských sebeklamů o agilních praktikách 

 

Zajímají vás informační technologie a chcete získat nadhled?

Odebírejte náš Newsletter, který posíláme zpravidla dvakrát do měsíce a který obsahuje výběr unikátních článků nejen našich autorů, ale také ze sítě mezinárodního vydavatelství IDG.

» Přihlaste se zdarma! [Odběr můžete kdykoli zrušit]

Byl pro vás článek přínosný?