4 klíčové vlastnosti a dovednosti IT profesionála

Nedostatek IT profesionálů rezonuje pracovním trhem již delší dobu. Firmy se o schopné odborníky přetahují a hledají stále nové a nové způsoby, jak je přilákat. Jaké jsou klíčové vlastnosti a dovednosti takového IT odborníka a čeho si firmy opravdu cení?

4 klíčové vlastnosti a dovednosti IT profesionála


Kromě toho, že své práci musí IT profesionálové rozumět z odborného hlediska, je pro ně důležité i následující:

1. Týmová spolupráce
Možná si typického „ajťáka“ představujete jako tu osobu, která vylézá z nory po setmění a jediné světlo, které snese, je to, co vychází z počítače. Společnost kolegů nevyhledává a veškerá jeho komunikace se odehrává, pokud možno, prostřednictvím HTML kódu. To je zarytý stereotyp, který má s pravdou společného jen pramálo. „Dnešní firmy ocení, když každý zaměstnanec zapadne do týmu, je schopný s ostatními efektivně komunikovat a podílet se společně s nimi i na důležitějších rozhodnutích. Takhle to vyhovuje i samotným IT odborníkům, naplňuje je, když týmová práce posouvá firmu kupředu,“ říká Jan Silber, jeden ze zakladatelů jobportálu Jobstack.it. Týmová práce zahrnuje umění dohodnout se na zásadních věcech, naslouchat, zvládat případné konflikty nebo vyjednávat.

2. Porozumění podnikatelské vizi firmy
Velkým plusem každého zaměstnance je, když porozumí podnikatelské vizi firmy a dokáže se s ní ztotožnit. Týká se to také IT specialistů, pro které je důležité pochopit, jak obchodování firmy funguje a kam směřuje. Od toho se pak totiž odvíjí také jeho práce a vše, co je s ní spojené. Je to důležité také z psychologického hlediska, kdy se člověk v práci cítí šťastnější, když ví, co je cílem firmy a že to, na čem pracuje, má smysl. Obecně si IT odborníci v dnešní době vybírají takové firmy a projekty, které jsou pro ně osobně něčím zajímavé.

3. Učení ostatních i sebe samého
To že se informační technologie rozvíjí rychle již bylo řečeno. Právě z toho důvodu by měl být člověk specializující se na tento obor ochotný na sobě neustále pracovat, protože to, co platí dnes, už může být za měsíc třeba úplně jinak. Firmy často mají zájem o nejnovější trendy a je potřeba za nimi nezaostávat. Stejně tak je důležité své znalosti dále předávat. Dobře to jde vidět na příkladu kyberobrany, kde lze v současnosti pozorovat opravdu velký hlad po odbornících. Člověk, který se tímto oborem ve firmě zabývá, má zpravidla za úkol se postarat i o to, aby také všichni ostatní zaměstnanci dodržovali zásady proti únikům citlivých dat. Těm oboru neznalým je potřeba problematiku důkladně vysvětlit a mít s nimi trpělivost. 

4. Umění prezentovat
Jednou z důležitých dovedností pro IT odborníka je umět prezentovat sebe i svou práci. Hodí se to například ve chvíli, kdy vymyslíte nové a lepší řešení původního postupu, který v praxi není až tak efektivní. Jakýkoliv návrh je totiž potřeba vhodně odprezentovat nadřízenému, případně kolegům. Je s tím spojené umění přesvědčit a podávat pádné argumenty, zejména v případě, že je navrhované řešení dražší než to stávající a vyžaduje více práce.

Zdroj: www.jobstack.it

 


Úvodní foto: © alphaspirit - Fotolia.com




Komentáře