Hlavní navigace

7 přínosů pandemie pro IT

23. 11. 2020
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: © Sergey Khakimullin - Fotolia.com
Společnosti a vedoucí IT teď nemusejí společnost pouze udržovat na hladině. Naopak zjišťují, že disrupce podnikání ze strany pandemie Covid-19 může přinášet neočekávané výhody.

Mihail Strusievici buduje podnikovou agilitu v Colliers International už čtyři roky – upgraduje její nástroje, platformy a frameworky, aby tak IT služby dodával rychle, což je velká změna pro něco, co bylo tradičně nejpomalejší součástí korporátního IT. Takže když počátkem letošního jara udeřila pandemie koronaviru, a celá společnost se musela přesunout na Microsoft Teams a práci na dálku a implementovat nové podnikové proces, nebyl překvapen schopností svého týmu rychle reagovat.

„Jedná se o okamžitý úspěch, který byl připravován čtyři roky,“ říká Strusievici, globální viceprezident IT. „Vyděláváme na dobrých investicích a dobrých rozhodnutích, která jsme učinili před pandemií Covid-19.“

U mnoha společností se obchodní příprava střetla s příležitostí vyvolanou pandemií. Někteří CIOříkají, že měli štěstí. Jiní tomu říkají plánování digitální budoucnosti, která se stala realitou spíše za tři měsíce než za tři roky – validace let prosazování digitální transformace, budování obchodní agility, zvyšování bezpečnosti, přidávání nástrojů pro spolupráci a implementace flexibilních pracovních zásad.

Téměř třetina (30 %) lídrů IT říká, že náhlá otočka v byznysu potvrdila agilitu a flexibilitu jejich organizace, vyplývá z průzkumu společnosti IDG mezi 373 lídry IT, který byl realizován v červnu za účelem zhodnocení toho, jak pandemie koronaviru ovlivnila role a priority IT lídrů.

Ale dokonce i se vším plánováním z reakcí mnoha organizací na pandemii vykrystalizovaly některé lepší než očekávané výsledky. Lídři IT hlásí, že změny v podnikání způsobené pandemií je přiměly, aby se více zaměřili na řízení podnikových inovací, vývoj nových strategií přístupu na trh a kultivaci partnerství IT oddělení a podniku, vyplývá z průzkumu IDG. Lídři IT zároveň mají pocit, že jejich organizace zlepšily komunikaci, lépe spolupracují a využívají efektivnější procesy. Strategie pro práci z domu se také ukázaly být minimálně tak produktivními jako práce z kanceláře, alespoň prozatím.

Tito IT lídři identifikovali sedm přínosů pandemie, přičemž někteří z nich zůstávají opatrní ohledně toho, jak dlouho budou tato zlepšení trvat.

1. Hypereficience

Přibližně 64 % lídrů IT říká, že rostoucí provozní efektivita je hlavní prioritou od počátku pandemie. Číslo narostlo od roku 2019, kdy ji hlavní prioritou nazývalo 53 % dotázaných. Některé společnosti zažívají něco, čemu říkají hypereficience, neboť zaměstnanci pracují z domu s (pravděpodobně) méně přerušeními, v kombinaci s rychlejším rozhodováním nutným v průběhu pandemie.

Agero, poskytovatel asistenčních služeb pro výrobce aut a poskytovatele pojištění, implementoval Zoom v říjnu 2019 pro lepší komunikaci s partnery v Indii i v rámci Spojených států, a to po boku Slacku, takže měl dobrou pozici na to, aby tyto nástroje přinesl do domovů svých dobře vyškolených zaměstnanců letos na jaře.

„Taktovací frekvenci společnosti to vyneslo na zcela novou úroveň,“ říká Bernie Gracy, digitální ředitel firmy. Při práci na dálku, „pokud nemáte zrovna ty okamžiky vodního chladiče, takže jsme se prostě stali hyperefektivními.“

Když Covid-19 znepřísupnil osobní technologickou podporu, zjistila společnost TRC Companies, že hovory se service deskem skutečně nemusejí být řešeny na místě v rámci některé z jejích 150 kanceláří. Zaměstnanec teď zavolá na service desk a jeho dotaz může být zodpovězen a vyřešen členem podpůrného týmu kdekoliv v rámci země.

2. Nové iniciativy pro konkurenční výhodu

Pandemie se stala příčinou pro nové příležitosti na vytvoření konkurenční výhody na základě práce ze strany IT.

S tím, jak si pandemie brala svoji daň na nemocnicích a poskytovatelích zdravotní péče, chtěla společnost Agero zajistit, aby byli zdravotníci vždy první v řadě, pokud jde o řešení problémů s autem. Vytvořila tedy funkci v rámci své vlastí aplikace, díky které může být uživatel, který se prokáže jako pracovník ve zdravotnictví, přesunut dopředu v digitální frontě. „Nebylo to něco, co jsme plánovali, ale jsme schopni to udělat,“ říká Gracy.

Zároveň dodává, že pandemie posílila moc ekosystému. „Děláme více a více práce nejen jako poskytovatel ve prospěch našich klientů, ale uznáním toho, že existuje ekosystém různých hráčů, kde odhalujete vaše API, spolupracujete nyní napříč různými poskytovateli – kde už skutečně hovoříme o spolupráci napříč podniky ve prospěch sdíleného klienta nebo prostoru nebo ekosystému.“

3. Více schopných talentů k dispozici, zaměstnávání bez ohledu na lokalitu

Výrazně nejednotný dopad pandemie na jednotlivé průmyslové sektory znamenal propouštění mnoha IT zaměstnanců. Už v úvodu pandemie bylo zrušeno více než 105 tisíc pozic v IT jen v USA, to když společnosti redukovaly počet svých zaměstnanců tváří v tvář Covidu-19, což bylo více než za celý rok 2019, kdy se IT trh v USA zredukoval o 90 200 pozic, uvádí konzultační firma Janco Associates.

Tato neočekávaná propouštění „nám poskytla příležitost zachytit některé skvělé talenty, o které bychom jinak bojovali – a nyní jsme schopni je získat,“ říká Richard Wiedenbeck, CIO společnosti Ameritas, která se zabývá pojišťovacími a finančními službami a benefity pro zaměstnance. Ta získala v průběhu pandemie 30 nových lidí.

„Rovněž to rychleji otevřelo dveře myšlence hostujících pracovníků a najímání bez umístění,“ říká. „Výzvy jsou stejné i pro práci na dálku, ale jde spíše o procesní a manažerskou disciplínu než o pracovníka.“

Lokalita zaměstnance je minimálně prozatím méně relevantní kvůli prakticky povinné práci z domova, vyvstávají ovšem otázky ohledně platů a zda platit za soubor schopností nebo lokalitu zaměstnance. V Silicon Valley už společnosti plánují budoucnost s decentralizovanými zaměstnanci. To by mohlo znamenat osekání mezd o 15 procent nebo více v závislosti na tom, kde se zaměstnanec rozhodne bydlet, uvádí jedna zpráva.

Wiedenbeck říká, že v těchto případech by spoléhal na průměrnou celonárodní mzdu pro danou pozici.

4. Úspory nákladů

Některé společnosti si uvědomují úspory nákladů, které nebyly očekávány nebo které přišly jakožto důsledek restrikcí souvisejících s pandemií Covid-19.

TRC Companies se plánuje zbavit svého kancelářského telefonních systému a namísto toho používat hlasové funkce Microsoft Teams. Petrone očekává, že tento krok společnosti ušetří 200 tisíc dolarů ročně plus náklady na pokračující podporu a údržbu.

S tím, jak skončily služební cesty, našli někteří cestující lídři IT neočekávané úspory nákladů a času za cestování. „Jakmile se objevila pandemie, mohl jsem se účastnit mnohem více událostí než předtím – kulaté stoly, setkání s kolegy, partnery,“ říká Strusievici. Kromě toho „máme dobré konverzace. Jsou uvolněnější a upřímnější.“

5. Lepší, „lidštější“ komunikace

Více než třetina (37 %) lídrů IT říká, že procesní nebo technologické změny, které provedli v reakci na pandemii, vylepšily komunikaci a spolupráci a vytvořily efektivnější workflow a procesy.

Strusievici vnímá, že komunikace při práci z domu rozostřila kancelářskou hierarchii. „Jistým zvráceným způsobem nás pandemie učinila přístupnějšími a učinila nás i lidštějšími,“ říká. „Vidím lidi [na obrazovce] a na klín jim skočí jejich kočka nebo přijdou děti a pozdraví nás. Já jsem v tričku, ne v obleku. Pro mnoho lidí to změnilo tón konverzace. Stali jsme se tak nějak více chápavými, lidskými, připojenými na odlišné úrovni.“

6. Kratší řetězec velení, rozhodování přesunuto směrem dolů

Gracy ze společnosti Agero posouvá dolů více zodpovědnosti a tvorby rozhodnutí, což se stalo klíčovým při udržování rychlosti a agility. „Decentralizovali jsme se. Zaměřujeme se na rychlost, agilitu, inovaci, takže skutečně potřebujete lidi, kteří tvoří týmy, proaktivně komunikují, přebírají zodpovědnost a rozhodují se na základě dat,“ říká.

Na nejvyšší manažerské úrovni jsou rozhovory podniku kolem technologií mnohem jednodušší, než byly před rokem, říká Cabrera. „Docházelo k situacím, kdy jsem potřeboval mluvit s finančním ředitelem a nedokázal jsem ho uvolnit ani na deset minut. To se teď neděje. Je tu vyšší angažovanost. Pandemie nemá žádný scénář, takže se učíte za pochodu.“

Lídři mají tendenci být ve své komunikaci přímější, protože pracujeme na dálku, dodává Cabrera. „Mám tendenci jít přímo ke zdroji, abych mohl řešit nějaký problém,“ namísto sestavování skupiny a diskutování nad ním.

7. Posílení role CIO

příloha_ovladnete_sva_data

Přibližně 54 procent lídrů IT očekává, že se spolupráce mezi IT odděleními a vedeními podniků v průběhu následujícího roku v důsledku pandemie rozšíří, a lídrovství IT se dostane do centra dění.

 „Covid-19 nám dává příležitost ukázat, že jsme měli pravdu,“ říká Strusievici. „Do budoucna se v rámci společnosti přetvoří spousta věcí, a zároveň vznikne spousta příležitostí na digitální transformaci, která půjde jedním směrem či jiným, nicméně schopnost organizace být agilní bude zásadní pro to, abychom tyto příležitosti dokázali využít.“

Byl pro vás článek přínosný?