Dvě třetiny Čechů starších 46 let si neví rady s IT. Odborníky nahrazují jejich děti

Nový průzkum mezi českými uživateli odhalil, do jaké míry může fráze „Mohl bys jenom…“ či „Ukázala bys mi jak…“ ve spojení s digitálními technologiemi ovlivnit vztahy v rodině.

Dvě třetiny Čechů starších 46 let si neví rady s IT. Odborníky nahrazují jejich děti


Technologie kompletně změnily náš všední život. Ulehčují nám spoustu každodenních činností a umožňují permanentní kontakt s blízkými. Výčet všech pozitiv, stejně jako negativ, by vydal na obsáhlou publikaci. Průzkum společnosti Kaspersky se zaměřil na jednu konkrétní oblast – do jaké míry dokážou technologie ovlivnit vztahy v rodině nebo s přáteli, přijde-li řeč na pomoc s IT problémem. V centru pozornosti tak jsou čeští technicky zdatní, avšak časově vytížení mileniálové a na druhé straně zástupy zmatených a neinformovaných rodinných příslušníků. Z průzkumu vyplývá, že v průměru potřebuje pomoc s technologie 66 % Čechů starších 46 let. U mladší generace (17–45 let) pomoc občas vyžaduje pouze 38 % uživatelů.

Mladé lidi mohou občas dotazy od starších a počítačově méně zdatných členů rodiny přinejmenším popudit. Mívají totiž dostatek svých starostí – s budováním kariéry, vlastního domova a zakládáním rodiny. Přitom jich většina (80 %) cítí vnitřní povinnost svým bezradným příbuzným pomoci. Na druhou stranu ale 3 % mladých Čechů uvedla, že se snaží vyhýbat těm členům rodiny, u kterých předpokládají, že je budou žádat o pomoc s IT problémem.

67 % Čechů starších 46 let připouští, že o technologiích moc neví. Možná i proto už někdy každý druhý (54 %) volal svým dětem nebo jiným mladším členům rodiny s prosbou o vzdálenou pomoc s IT. Neuvěřitelných 22 % dotázaných českých rodičů dokonce uvedlo, že spíše než přítomnost svých dětí postrádají jejich pomoc v oblasti IT. Někteří z nich (6 %) navíc někdy použili úplatek v podobě malého dárku, nabídky hlídání dětí a podobně, výměnou za vyřešení potíží s počítačem, mobilem nebo televizí.

„Ne všichni vyrostli obklopeni technologiemi, tak jako je to v případě mileniálů. Starší generace proto mívají problémy s chytrými televizemi, mobily nebo online nakupováním. Naším přáním je, aby měli všichni stejné možnosti naplno využívat výhody, které nám technologie poskytují. Snažíme se proto poskytovat všem generacím důležité informace a bezpečné technologie, díky nimž se budou v online prostředí cítit jako ryba ve vodě,“ vysvětluje Miroslav Kořen, generální ředitel Kaspersky pro východní Evropu.

Časté žádání svých dětí či mladších kamarádů o pomoc s technickými zádrhely v řadě případů ovlivňuje vzájemné vztahy, a dokonce i zvyklosti týkající se obdarovávání. Průzkum totiž odhalil, že 10 % mladých svým rodičům raději nedává žádné digitální vymoženosti, protože by je následně svým rodičům museli zprovoznit a zaučit je v jejich používání.

„Množství nových technologií, které nás obklopují ať už jsme v práci, v autě nebo doma, postavilo před všechny generace výzvu – naučit se je používat tak, abychom z jejich užívání vytěžili maximum. Dříve narození lidé se množstvím technologických novinek a jejich možnostmi mohou cítit zahlcení, zmatení a často mívají strach, že je někdo jejich prostřednictvím okrade či zneužije jejich data. V tu chvíli musí na scénu nastoupit mladí lidé, kteří jim v této oblasti pomohou. Vyzbrojeni znalostmi nemají z těchto problémů takovou hrůzu, a tak mohou nechat vyniknout kousek svého skrytého Billa Gatese,“ dodává Kathleen Saxton, britská psychoterapeutka.


Úvodní foto: © goodluz - Fotolia.com




Komentáře