Hlavní navigace

Lekce z lídrovství od CIO společnosti Accenture

29. 9. 2020
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: © Torbz - Fotolia.com
Penelope Prettová o tom, jak vyprávění příběhů, zplnomocnění týmu a osobní značka umožňují IT oddělení přinášet maximální hodnotu v jedné z největších firem na světě zaměřených na profesionální služby.

Penelope Prettová začala v Accenture pracovat v roce 1992 a CIO společnosti se stala v roce 2019. Mezitím u sebe rozvinula bystrý vhled do toho, jak přinášet hodnotu IT [oddělení] pro globální společnost s rozpočtem 43,2 miliardy dolarů a 500 tisíci zaměstnanci, kteří jsou zodpovědní za dodávání hodnoty IT svým klientům.

S Prettovou jsem hovořila o jejím přístupu k lídrovství, nejpůsobivějších technologiích dneška, o tom, jak formuje a zplnomocňuje svoje týmy a o jejích radách pro CIO zítřka.

Jak byste definovala svoji roli coby CIO společnosti Accenture?

Penelope Prettová: Mí zainteresovaní účastníci očekávají, že budu udržovat celostní technologický rámec v Accenture v provozu a že zajistím, aby naši zaměstnanci měli to, co potřebují pro výkon našeho podnikání. To je moje práce, ale je to jen ante ke hře pokeru. Když sedím na této židli, mojí nejdůležitější odpovědností je být prvním a nejlépe žijícím pověřením toho, o čem mluvíme s našimi klienty, což je využití technologie k transformaci jejich podnikání. Mým úkolem je dělat to pro Accenture tak dobře, abychom posilovali značku a naši důvěryhodnost.

Na jaké technologické oblasti se Accenture při těchto rozhovorech s klienty zaměřuje?

Nejžhavějším tématem na trhu je dnes bezesporu cloudifikace. V Accenture už jsme si touto cloudovou cestou prošli – z 95 procent fungujeme na veřejném cloudu – takže jsem schopná hovořit s ostatními CIO o jejich problémových bodech, o tom, jak začít, jak řešit rizika. Spousta lidí v průběhu pandemie Covid-19 pochopila, co ztratili svým svázáním s datovými centry a on-premise systémy. Bylo to tvrdé probuzení, a jedná se částečně o důvod, proč o dnes o cloudu hovoříme tak často.

S investory své firmy ani se správní radou o cloudu nehovořte stejně, jako byste s nimi hovořili o páteřním ERP nebo novém výrobním systému. Cloud je podstatně jiný. Jde o aktivátor všeho, co má následovat. Nemůžete se zauzlit do podnikových plánů, správy rizik nebo obav o to, že vaši zákazníci nechtějí data v cloudu. Jestliže svoje obchodní partnery dokážete přimět k tomu, aby pochopili, že cloud je úhelným kamenem pro všechno ostatní, co bude v technologickém prostředí probíhat v následující dekádě, nikoliv obchodním návrhem s návratností investic do 10 minut, pak můžete skutečně začít věci realizovat.

Na jaké dovednosti jakožto CIO Accenture spoléháte nejvíce?

Existují dvě dovednosti, které jsou pro můj úspěch v této práci naprosto zásadní. Tou první je vyprávění příběhů. Efektivní komunikace s lidmi – nemůžete s nimi jen mluvit. Musíte sdílet svoji vizi způsobem, který je tak přesvědčivý, že vnímají, že cesta, kterou nastiňujete, je ta správná. Vyprávění příběhů je základem řízení změn, zejména s myšlenkami, pro něž není žádný důkaz, protože k nim na trhu neexistuje žádná analogie.

Druhá dovednost vyplývá z faktu, že v dnešní době je technologie rychlejší, agilnější a menší. Dodáte ji a přesunete se na další inovaci. Takže potřebujete formovat týmy, a to velmi rychle, které excelují v tom, co potřebujete udělat, ať už je to cokoliv. Těmto týmům však zároveň musíte poskytnout autoritu, i když to znamená podstoupení určitého rizika.

Ve své práci mám na starosti 500 tisíc lidí, 1 200 aplikací a 10 tisíc lidí, kteří do mé práce ročně přijdou a zase z ní odejdou. Pokud bych měla pocit, že se musím vším zaobírat sama, selhala bych už první den. Budování a zplnomocňování malých týmů lídrů, a řízení s vyprávěním příběhů, právě tak dosáhnete rychlosti a pohybu.

Jakou máte radu ohledně zplnomocňování týmů?

Přemýšlejte nad svým prahem zlomu. Jaký typ problému nehodláte tolerovat? Co se stane, jestliže shodíme e-mail a nemůžeme s klienty den komunikovat? Vyhrazuji si právo na řešení tohoto problému aktivně participovat kvůli úrovni rizika, která s ním souvisí. Ale jestliže je problém pod mým prahem zlomu, pak to nechám vyřešit svoje lidi, kteří jsou velice chytří. Mojí radou je tolerovat selhání, ale tuto toleranci nastavit na úroveň, která váš podnik nevystavuje riziku.

Jaké jsou kompetence, které hledáte ve svém seniorním týmu?

Jedinou jistotou ohledně technologie je fakt, že to, co používáme dnes, není tím, co budeme používat zítra. V mém seniorním týmu hledám nastavení mysli na flexibilitu, kterou ne všichni mají. Ve svých pohovorech hodnotím ochotu kandidáta rotovat k novému a nevyzkoušenému, ale zároveň chráním naše základní systémy.

Druhá kompetence vychází z faktu, že žijeme ve světě publicity a sociálních médií, kde lidé neustále sledují, co děláte. Když žijete v tomto světě a reprezentujete svoji společnost, potřebujete rozlišitelnou osobní značku. Nehovořím o tom, abyste byli velkou zářivou ikonou a napsali spoustu reportů. Je to o tom, mít důvěru v to, kým jste, a komunikovat několika prostými slovy svoji jedinečnou hodnotu. Mou zodpovědností je pomáhat lidem rozpoznat svoji osobní značku a využít ji jako základ své sebedůvěry pro vedení.

Co váš tým v poslední době dodal a mělo to velký dopad na zaměstnance a zákazníky Accenture?

Vydali jsme schopnost zvanou ALICE (Accenture Legal Intelligent Contract Exploration), využívající aplikovanou inteligenci a strojové učení pro zpracování přirozeného jazyka ve všech našich kontraktech. To je kriticky důležité, protože kontrakty Accenture jsou jádrem všeho, co děláme. Když máte nástroj, který celé vaší korporaci – právnímu oddělení, finančnímu oddělení a všem ostatním – vyhledávat podobnosti a paralelní chování v kontraktech napříč geografickými trhy a tržními odvětvími, dáváte do rukou společnosti moc zjistit, jak s klienty pracovat efektivněji. Zní to tak všedně, ale je to pro nás skutečně transformační. Jsme nyní schopni podívat se na jednu z našich nejcennějších datových domén ve zcela novém světle.

[Poznámka: Za projekt ALICE získala společnost Accenture ocenění CIO 100 za rok 2020.]

Co byste vypíchla jako klíčové pro vaši schopnost dodat ALICE?

ALICE se zrodila proto, že se naši podnikoví a IT lídři na všech úrovních, odshora až dolů, sešli v jedné místnosti a zeptali se: „Jak můžeme podstatně změnit způsob, jakým naše společnost pociťuje tuto datovou doménu?“ Začali jsme čistým papírem a společně došli k ALICE. Za nic z toho jsem nahoře nemusela bojovat; všichni jsme se zavázali k tomu, že to zrealizujeme. Christina Demetriades, hlavní poradce pro Evropu a naše klíčová investorka, byla úžasná ve svém vyprávění příběhů o tom, proč toto řešení potřebujeme. Toto partnerství rozhodlo o tom, že jsme byli schopni dostat to na trh velmi rychle.

Kromě vybudování osobní značky, jaká je vaše rada pro budoucí CIO?

příloha_ovladnete_sva_data

Za prvé, vždy se trénujte v tom, abyste byli neúnavně intelektuálně zvídaví. Technologie se mění tak rychle, že nemůžete být expertem na všechno, ale měli byste mít informovaný názor na rodící se technologie. Odpověď vám nikdo neřekne. Musíte ji najít skrze neustálou zvídavost. Tento zvyk si vybudujte právě teď.

Za druhé, umožněte zkušenosti s pandemií Covid-19 změnit váš vztah se svými kolegy. Covid nás naučil být skutečnými lidmi. Když máte hovor s obchodním partnerem a pokojem proběhne dítě v plence, je těžké udržet formální masku před-covidových dní. Nově povýšení lídři musejí přemýšlet nad tím, jak si toto skutečně lidské rozhraní osvojit. Přináší to totiž ohromný rozdíl v kvalitě vztahů, které jsem byla schopna si vybudovat se svým vlastním týmem a firemními investory.

Byl pro vás článek přínosný?