Digitální nomád (2): Fyzické i digitální zázemí

Byznys je o odhalování potřeb trhu a jejich uspokojování. I digitální nomádi potřebují určité zázemí, kde mají klid, dobré internetové připojení, tiskárnu a podobně. Pokud je třeba pracovat několik hodin z kavárny nebo hotelového pokoje, má to svá převážně nevýhodná specifika.

Digitální nomád (2): Fyzické i digitální zázemí


Proto jako houby po dešti vznikají takzvaná coworkingová centra neboli sdílené nejčastěji open space pracovní prostory pro freelancery. Kromě klidu na práci je důležitý i motivační faktor. Pokud vidíte, že všichni kolem vás pracují, budete usilovně pracovat i vy.

Výhody a nevýhody

Digitální nomád pracuje přes internet odkudkoliv ze světa. Na první pohled přináší jeho pracovní a životní styl jen samé výhody, samozřejmě pouze pro lidi, kteří ještě nemají rodinné vazby. Zde jsme vlastně odhalili první nevýhodu, avšak ta je stejná jako u lidí, kteří mají rodiny a musejí za prací cestovat. Vraťme se ale k výhodám.

Člověk není téměř ničím vázán, pouze termíny projektu, na kterém právě pracuje, může pracovat kdekoliv, na terase přímořského hotelu, případně na horské chatě, to se týká lidí, kteří pracují na finančně dobře ohodnocených projektech. Pro ty ostatní jsou to i ubytovny nebo levné kavárny. Digitální nomád je z legislativního hlediska živnostník nebo podnikatel jako každý jiný a musí bojovat i s různými formami byrokracie. Ne vše lze vyřídit na dálku přes internet, někdy prostě musíte přijít osobně na příslušný úřad nebo podepsat důležitý dokument.

Ekonomické aspekty

O nezbytnosti nákladů obchodního cestujícího na letenky, hotely a ostatní cestovní výdaje nikdo nepochybuje a bez problémů je uzná i ta nejpřísnější daňová kontrola. Samozřejmě i zákazníkovi je jasné, že do ceny produktů nebo služeb, které kupuje, jsou zahrnuty i „presales“ náklady včetně výdajů na cestu obchodního cestujícího, který přišel produkty do firmy nabízet, a nejen na tuto cestu, ale možná i náklady na několik dalších cest k jiným zákazníkům, kteří si nic nekoupili.

U digitálního nomáda – cestovatele za dobrodružstvím je to složitější. Jedna věc je jasná, cesty financuje z příjmů, přesněji měl by je financovat. Dát si do nákladů letenku a pobyt v hotelu v exotické destinaci, protože odtud se mu lépe programuje nebo lépe spravují weby klientů, již není tak jednoznačné. A asi se na to jinak dívá i zákazník, že jeho správce webu „vegetuje“ na Havaji, jak jinak za jeho peníze, samozřejmě pouze v případě, že se to dozví. Nebyl by levnější správce webu pracující v kanceláři v laciné čtvrti?

Podle zkušenosti několika digitálních nomádů klientovi až na výjimky netřeba říci, odkud budete pracovat, hlavně se dohodnout, jak budete spolu komunikovat. Pokud zákazník ještě nemá s takovým stylem práce zkušenosti, tak samozřejmě trochu znejistí, ale když vidí první výsledky úspěšné práce na projektu, změní názor a uklidní se. Potom mu je už jedno, kdy a kde jste svou kvalitní a včas vykonanou práci dělali.


Úvodní foto: ra2 studio (fotolia.com)




Komentáře