Přizpůsobte svůj web pro jakékoliv zařízení

Žijeme v době internetu - média, na které lze přistupovat téměř kdykoliv a odkudkoliv. Přizpůsobením webu pro různá zařízení můžete zvýšit jeho obchodní potenciál.

Přizpůsobte svůj web pro jakékoliv zařízení


Stolní počítač již dávno není jediným způsobem, jak se připojit k internetové síti. Dnes máme mnohem více možností - od mobilního telefonu až po sedačkové obrazovky v letadlech. Počet digitálních zařízení, které umožňují připojit se k síti, stále roste.

V Česku zbytečnost, jinde nezbytnost

Na českém internetu stále panuje přesvědčení, že web pro mobilní zařízení, natož pro jakékoliv jiné, není potřeba. V technicky vyspělých zemích se otázka podpory alternativních zařízení  už vůbec neřeší. Např. pro vládní agentury v USA to už brzy bude povinnost.

Přizpůsobte svůj web pro jakékoliv zařízení a nabídněte svým zákazníkům snadnou cestu k požadovanému obsahu a tím. Zvýšíte tak jeho obchodní potenciál.

Ovladatelnost a rychlost - dvě kritické vlastnosti webu

V chování mobilních zákazníků můžeme vysledovat několik vzorů. Ilustrujme si je na příkladu eshopu:

Zákazníci na mobilním zařízení projdou celým nákupním procesem - od vyhledání produktu až po jeho zakoupení.

  • Nákupní proces zákazníci dokončí na stejném zařízení.
  • Nákupní proces zákazníci dokončí na různých zařízeních:
    -- 
    Na mobilním zařízení vyhledají produkt.
    -- Nákup dokončí na jiném zařízení, např. na počítači.

Co když ale požadovaný produkt zákazníci nenajdou? Jednoduše odejdou ke konkurenci a tím sníží vaše obchodní výsledky. Web proto musí být na každém zařízení dobře ovladatelný, aby zákazník vše jednoduše našel.

Mobilní digitální produkt však musí být snadno ovladatelný, ale také rychlý. Společnost KISS metric zveřejnila výsledky výzkumu s názvem “How Loading Time Affects Your Bottom Line od KISS metrics”. Výzkum zjistil, že pokud se web načítá déle než 4 vteřiny, opustí ho více jak 25 % lidí (odkaz).

Zaměřte se proto u svého webu na snížení datových nároků a jeho celkové zrychlení.

Pouze klasický web nestačí

Pokud nemáte web přizpůsobený pro jakékoliv zařízení, přicházíte o obchodní příležitosti. Pro ilustraci využijme eshop, který není přizpůsobený pro různá zařízení. Pomocí nástroje Google Analytics jsme u něj ve 4. kvartále 2012 sledovali výkonnost prodeje a trendy návštěvnosti.

Fakta o mobilních návštěvnících
●    Návštěvy z mobilních zařízení tvoří 3 %.
●    Návštěvy ve 4. kvartálu vzrostly o 36 % a o 286 % oproti stejnému období v roce 2011.

Konverzní poměr
Rozdíl v konverzním poměru je poměrně vysoký - 0,85 %.
Výnos při tomto konverzním poměru a při průměrné hodnotě objednávky 5000 Kč je:
●    10 875 000 Kč při nákupu z nemobilních zařízení.
●    150 000 Kč při nákupu z mobilních zařízení.

Typy návštěvníků
Při použití nemobilního zařízení se vrátí o 10 % více lidí než u mobilních zařízení.
Proč se na web vrací o 10 % návštěvníků z mobilu, než u nemobilního zařízení? Důvodů může být mnoho. Ty nejčastější jsou:
●    Obchod byl na mobilním zařízení špatně ovladatelný a zákazník nenašel hledané zboží.
●    Zákazník na mobilu našel požadovaný sortiment, nákup dokončil na PC a přes mobil na obchod již nepřistoupí.
Spokojený zákazník se do obchodu vrací a více utrácí!
●    Konverzní poměr mobilních zákazníků, kteří se na web vrátí, je 1,16 % - což je 3x více než u nových návštěvníků.
●    65 % transakcí z mobilních zařízení tvoří tito návštěvníci.
●    Průměrná hodnota objednávky u těchto zákazníků je 5500 Kč - o 2000 Kč více než u nových zákazníků.

Pokud přizpůsobíme web pro různá zařízení, dáme lidem stejnou nákupní příležitost. Konverzní poměr může vzrůst u mobilních zákazníků na stejnou výši jako u nemobilních a výnos obchodu až o 200 000 Kč.

Bez zákazníků není zisk

Pouze s “klasickým webem” přicházíte o zákazníky a s nimi spojené tržby. Dejte lidem snadnou cestu k požadovanému obsahu a oni se k vám rádi vrátí.

Přizpůsobit web pro jakékoliv zařízení samozřejmě vyžaduje finanční i časovou investici. V mnoha případech je tato investice vysoce rentabilní.

Nečekejte na poslední chvíli, může být už pozdě.

Autor pracuje jako specialista na UX v Dobrém webu


Úvodní foto: © ferkelraggae - Fotolia.com




Komentáře