WordPress – rychlejší vyhrává: Jak to změřit

Vyhledavače – a především Google – stále přitvrzují na technické požadavky na webové stránky. Dva nejdůležitější faktory jsou podpora mobilních zařízení a rychlost načítání stránek. V začátcích webu před dvaceti lety mobilní zařízení nebyla a pokud se týče rychlosti, doporučovalo 15 až 20 sekund na načtení stránky. Dnes jsme prakticky přesně o řád jinde.

WordPress – rychlejší vyhrává: Jak to změřit


WordPress je dnes nejrozšířenějším systémem pro správu obsahu a využívá jej podle letošní statistiky popularizačního webu CodeinWP  celkem 35 % globálního internetu.

Podobně jako u jiných obecných CMS zde hrozí, že WordPress nainstalujeme a nakonfigurujeme tak, že stvoříme pomalé monstrum. Ale i na WordPressu můžeme rozběhnout překvapivě rychlý web. Rozeberme si techniky, které k tomu vedou, a soustřeďme se spíše než na konkrétní technické řešení na vysvětlení a pochopení jednotlivých kroků.

Jak to změřit

Odezvu webu (nejen toho ve Wordpressu) můžete změřit řadou on-line nástrojů, které simulují, resp. zaznamenávají načtení stránky a které poskytují analytické informace. Mezi nejznámější patří:

  • Pingdom: Poskytuje souhrnné hodnocení včetně objemu stránky a době načtení a dále i detaily o jednotlivých stahovaných souborech. Využívá k tomu několika serverů, bohužel žádný není v Česku, nejbližší je německý Frankfurt. Bodování rychlosti vychází z metodik Google.
  • GTMetrix: Poskytuje oproti předchozímu dva typy bodování rychlosti: PageSpeed (metodika Google) a Yslow (metodika Yahoo) – obě se mírně liší. Po přihlášení můžete volit testovací server a také browser, který testovanou stránku načítá. Hezké je i video, které načítání ukazuje tak, jak by se jevilo vzdálenému uživateli.
  • Google PageSpeed Insights: Pokud vám jde o to, abyste vyhověli nárokům Googlu, je to základní základní nástroj. Oproti ostatním současně simuluje načítání mobilním zařízením a desktopem. Neukazuje přímo postup načítání jednotlivých souborů (waterfall) jako ostatní, ale zato poskytuje k jednotlivým auditovaným rychlostním faktorům podrobnější komentář i návrh technických opatření.

Jak rozumět bodovému hodnocení

Bodová hodnocení (PageSpeed, YSlow) jsou technologické příležitosti a nehodnotí se tam reálný přínos ke zpomalení webu. To znamená, že je potřeba každý z nich ještě prozkoumat, a rozhodnout, zda se vyplatí nebo ne danou podmínku splnit. Je třeba je brát jako vodítka, Google (stejně jako uživatele) zajímá reálná odezva webu spíše než splnění formálních kritérií. Navíc ani často nelze požadovaná kritéria splnit – třeba proto, že se načítají zdroje třetích stran (například analytika nebo fonty od Googlu, který sám svým vlastním doporučením nevyhovuje).

Prerekvizity

Hodně záleží na hostingu, a tak existují i takové, které jsou výkonově optimalizované na WordPress. Systém je hodně náročný na databázi a vygenerování jedné stránky často vyžaduje zpracování 20 – 40 dotazů. Doporučují zkontrolovat, za databáze běží na SSD discích, popř. je dostatečně dimenzovaná. Na serveru by také mělo běžet PHP 7, jednak životnost předchozí verze končí (nebude brzy záplatovaná), jednak verze 7 je přepracovaná a rychlejší – u Wordpressu to znamená často několikanásobné zrychlení.

Pro rozsáhlejší projekty s větší návštěvností se vyplatí vlastní virtuální privátní server (VPS), ale při dobré optimalizaci a umístění na SSD discích řada projektů vystačí se sdíleným hostingem.

 


Úvodní foto: © Butch - Fotolia.com




Komentáře