Hlavní navigace

Sociální sítě a HR: širší využití sociálních sítí se nekoná

4. 1. 2016

Sdílet

Největší profesní sociální síť na světě LinkedIn má kolem 300 milionů členů, přibližný počet českých uživatelů je kolem 900 tisíc. Náboráři v Česku ji ale k hledání nových zaměstnanců využívají minimálně. Odhad, že sociální sítě zcela nahradí personální agentury, který v České republice zhruba před pěti lety panoval, se nepotvrdil. Personální agentury využívá 71 procent zahraničních firem a kolem 40 procent tuzemských.

LinkedIn má v současné době přibližně 300 milionů registrovaných uživatelů. Zájem větších firem v Česku o nábor zaměstnanců prostřednictvím sociálních sítí je ale zanedbatelný, podle odhadů tak dnes činí asi jen deset procent tuzemských firem. V České republice využívají personalisté sociální sítě k náboru nových zaměstnanců jen okrajově. „Firmy v Česku dávají stále přednost personálním agenturám. Podle našeho průzkumu si firmy vybírají personální agenturu v 71 procentech z důvodu nedostatku kvalitních životopisů, ve 37 procentech kvůli tomu, že jim personální agentura ušetří čas s hledáním kandidátů, a ve 25 procentech proto, že agentury mají více možností, jak kandidáty oslovit. Firmy hledající zaměstnance prostřednictvím sociálních sítí využívají pouze Facebook a LinkedIn, ostatní sítě nevyužívají při obsazování volných pozic prakticky vůbec,“ uvedla Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka společnosti AC JOBS.

Největší české personální agentury mají v hledáčku několik set specialistů, převážně z oblasti IT a manažerů. Co do počtu zaregistrovaných lidí tedy vede sociální síť. Při obsazování specializovaných či vrcholových pozic má však kvalita vždy přednost před kvantitou. V případě hledání vrcholových manažerů tak firmy v Česku stále nejvíce věří personálním agenturám. „Služby, které personální agentury nabízejí, jsou v České republice na velmi vysoké úrovni. Navíc pro zahraniční investory, kteří přicházejí do České republiky, jsou služby personálních agentur nepostradatelné. Agentura má detailně zmapované prostředí konkrétní země a je schopna vybudovat celý tým od nižších pracovníků po vedení nové pobočky. V tomto ohledu nejsou sociální sítě schopny personálním agenturám konkurovat. Další výhodou agentur je schopnost okamžitě reagovat na požadavky firmy. Například, pokud odejde specialista, je možné ho téměř okamžitě nahradit dočasným zapůjčením, případně je možné takto poskytnout i celý tým. Sociální sítě nejsou schopny pružně reagovat na změny trhu, poptávku po daných profesích ani na vývoj platových podmínek dané země,“ vysvětlila Olga Hyklová.

Očekávání personalistů, že se díky sociálním sítím jejich práce zjednoduší, se nedostavilo. Prostředí sociálních sítí se velice rychle mění, a se sociálními sítěmi je tak třeba pracovat denně, což na náročných personalistických pozicích často není možné. „Spoustu času stojí nejen naučit se vyhledávání nových pracovníků na LinkedIn, ale také to, jak s nimi správně komunikovat. Další problém nastává, pokud firemní personalista začne oslovovat lidi u konkurence. Když oslovování nového zaměstnance neproběhne profesionálně, může personalista napáchat víc škody než užitku. Může například konkurenci nechtěně vyzradit, s jakými pozicemi má firma problémy, co dalšího chystají nebo jaké peníze a benefity nabízejí. Pokud se o nábor stará personální agentura, vše probíhá diskrétně. Na pohovor pak už dorazí jen uchazeči, kteří mají o danou pozici skutečný zájem,“ řekla Olga Hyklová.

Ani očekávaná finanční úspora se nekoná. LinkedIn je zpoplatněn, licence stojí poměrně vysoké částky, ceny se pohybují i kolem čtvrt milionu korun. Firmy musí navíc platit lidi, kteří se sociálními sítěmi pracují. „I personální agentury samozřejmě využívají sociální sítě. Pracují s nimi ale denně a využívají je pouze jako doplňkovou službu, nikoli jako hlavní. Podstatné je, aby agentura měla nakoupené potřebné licence, protože pokud je nemá, je v podstatě jen na uživatelské pozici, a k mnoha kontaktům se tak ani nemůže dostat,“ zdůraznila Denisa Ondrušová, development manager a specialistka na LinkedIn společnosti AC JOBS.

Pokud už se firma rozhodne využít k hledání nového zaměstnance sociální síť, děje se tak zejména při obsazování vyšších a specializovaných pozic. „Na LinkedIn jsou v Česku zatím většinou muži – tvoří 60 procent. Sociální sítě jsou také doménou zejména mladších uživatelů, nejvíce jich je v Česku ve věku mezi 25 a 40 lety. Nejvíce jich je z oblasti informačních technologií a prodeje. V České republice mají největší zastoupení na sociálních sítích uživatelé z oboru informačních technologií, softwarových služeb a telekomunikace,“ popsala Denisa Ondrušová.

Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?