Elektronické sporty: Zábava pro miliony

E-sporty neboli elektronické sporty začaly před několika lety z vysokoškolských kolejí a internetových kaváren dobývat svět. Dnes se takto baví na amatérské úrovni jen v Česku tisíce lidí a jejich počet rozhodně v budoucnu nebude klesat – právě naopak. To si postupně uvědomila řada lidí a firem a rozhodli se tuto oblast více zprofesionalizovat a nalít do ní značné finanční částky.

Elektronické sporty: Zábava pro miliony


Zatímco na Západě byly aktivity okolo e-sportů koncem devadesátých let minulého století v plném proudu, u nás se teprve sporadicky objevovaly první náznaky budoucích velkých soutěží. Samozřejmě, že toto zpoždění bylo způsobeno především dlouhým obdobím totality, nízkou penetrací internetu a příliš vysokými cenami za připojení, které si běžný český hráč prostě nemohl dovolit.
Český a slovenský trh nebyl na světové úrovni, a proto není žádným překvapením, že i progaming se u nás začal prosazovat o něco později, než tomu bylo na Západě. Pokud si Dennis „Thrash“ Fong odvezl z turnaje ve 3D akční hře Quake v roce 1998 Ferrari od samotného Johna Carmacka z id Software (tvůrci populárních akčních her Doom, Quake a dalších), u nás jsme museli s prvním náznakem dotovaného turnaje ještě rok posečkat. Až v říjnu 1999 se Quake komunita dočkala uspořádání turnaje, kde se objevilo něco u nás do té doby nevídaného - money prize čili peněžní výhra. První, kdo se u nás dočkal, tak byli fanoušci všech dílů Quaka, kterých se tenkrát sjelo do strahovské menzy více než sto.

QuakeHazard aneb Relativita času
Na rozdíl od moderních turnajů současnosti si každý musel přinést na místo klání svůj stroj, jehož kvalita se nemálo podílela na šancích na úspěch. Ani tyto peripetie neodradily účastníky, kteří v některých případech přijeli ze zahraničí, například z Polska. Nutno říci, že právě jim se cesta vyplatila nejvíc, protože si odvezli nejvíce výher, a to v podobě tehdy slušné pětitisícové částky za první místo. QuakeHazard tak byl první poloprofesionální LAN party (setkání, kam se sjíždějí hráči počítačových her) v ČR. Z historického hlediska jsou 4 roky, které uběhly od akce, směšně málo. Z hlediska e-sportů je to neskutečně dávno. Dnes už by určitě na LAN dotovaný pěti tisíci korunami ze zahraničí nikdo nepřijel.

ProGamers – pionýři progamingu
Další akce, které následovaly, již probíhaly pod hlavičkou ProGamers (PG), kteří se pokoušeli posunout laťku e-sportů u nás o něco výše. Jednalo se o skupinu nadšenců, které kolem sebe soustředili Dan a Patrik Pavelkovi. ProGamers se vrhli do projektu velmi obětavě bez nároku na honorář. Pořádání akcí obětovali spousty času, energie a mnohdy i peněz. A už na samotném počátku docházelo k velkým zklamáním. Hráči – konzumenti služeb, které PG jako amatérský projekt nabízel, byli od samého začátku velmi nevděční, a tak se stávalo, že za svou obětavost a stovky hodin práce byli organizátoři napadáni, pomlouváni a uráženi.

PG Challenge Spring 2k1 – blýská se na časy
Začátky nebyly lehké a zmíněný QuakeHazard by obstál ještě v roce 2000. Na podzim v roce 2000 pořádali ProGamers PQT Pro Quake Tournament v logistickém parku u ruzyňského letiště Airport Logistic Park. Převážně hráči Quaku III se sjížděli auty z celé republiky i se svými počítači. Nová kapitola se začala psát až na jaře 2001 na PG Challenge Spring 2k1, kdy byly pořádány turnaje ve třech tehdy hlavních progamingových hrách. Za akční hry dominoval Quake III, ve strategických to byl Starcraft a konečně o své místo na výsluní se definitivně přihlásil Counter-Strike na poli týmových akcí. Pro velký úspěch organizovali PG tento velký turnaj v roce 2001 ještě jednou na podzim a poprvé přidali Unreal Tournament. Pro nalákání zahraničních týmů vyhlásili organizátoři velmi vysoké finanční dotace. Na jednu stranu se skutečně známější evropské týmy na turnaj v Counter-Striku dostavily, na druhou stranu si díky svým kvalitám velké výhry i odvezly. Čeští hráči s tím nebyli spokojeni a příliš často se ozývalo, že za poměrně vysoké vstupné přijeli do haly dělat živé cvičné terče pro týmy, které jsou výkonnostně o několik tříd výš.

GameZone – centrum amatérského hraní
Na podzim 2000 byl spuštěn profesionální projekt Českého Telecomu. Mělo se jednat o herní server, kde by se soustřeďovali čeští hráči, kteří nepomýšlejí na profesionální hraní. Začátky nebyly lehké. Projekt nebyl přijímán nijak přívětivě právě díky všeobecným antipatiím k vlastníkovi. Ten se nijak netajil tím, že je se jedná hlavně obchod. Neměl zájem o všechny hráče, ale jen o ty, kteří k dial-up připojení používali služeb Českého Telecomu. Proto taky po krátkém rozkoukání v červnu 2001 zavedla GameZone omezení pro hráče, kteří se připojují přes jiného providera než Internet On Line. GameZone se na přelomu let 2001 a 2002 vzepjala k neuvěřitelnému výkonu, kdy se jí podařilo získat licenci na pořádání národních kvalifikací World Cyber Games 2002 (WCG, olympiáda pro hráče počítačových her). Ale z důvodu půlročních průtahů ze strany majitele GameZone a neochoty podepsat smlouvu předloženou korejskou protistranou předala organizátorská firma ICM pořádání kvalifikací společnosti ProGamers. Nikdo jiný se v Česku o licenci neucházel.

Více v BW 6/2004.





Komentáře