Historie Dellu - 2

Historie Dellu


PROBLÉM NADMĚRNÝCH ZÁSOB

V průběhu historie firmy se objevila řada problému a těžkostí. Krokem, který nepřinesl takřka žádné výsledky, byl vstup do prodejních řetězců CompUSA (v té době známého jako Soft Warehouse) a supermarketů Price Club či Best Buy. Vedení firmy si to naštěstí včas uvědomilo. Dell opustil prodej přes prostředníka a nadále se soustředil na strategii přímého prodeje, které se až doposud osvědčila.
K daleko větším problémům, s nimiž se muselo vedení společnosti vyrovnat, patřil obrovský přebytek neprodejných skladových zásob paměťových čipů. Dell nakoupil na konci 80. let více čipů, než bylo potřeba, když byly ceny nejvyšší. Ceny se zhroutily. Důvodem bylo, že v roce 1989 se kapacita paměťových čipů zvýšila takřka přes noc z 256 KB na 1 MB. Dnes už každý ví, že v počítačovém průmyslu jsou nadměrné zásoby tím nejhorším, co může firmu potkat. Michael Dell k tomu říká: "Najednou jsme tu byli se spoustou čipů, které nikdo nechtěl. A to nemluvě o spoustě peněz, co nás to stálo. Náhle jsme i my, kteří vybudovali společnost na přímém prodeji, měli stejné trápení se skladovými zásobami, které strašilo naši konkurenci prodávající nepřímo... Co naplat, uvedené zásoby jsme museli prodat. Tím naše příjmy poklesly natolik, že zisk na akcii v daném čtvrtletí činil pouhý jeden cent."
Aby společnost ztrátu kompenzovala, musela zvýšit ceny. Tím se ovšem její růst zpomalil, navíc bylo nutno odložit plány na expanzi na nové zahraniční trhy. Poprvé v historii nebyla schopna splnit dodávky, a někteří analytici jí dokonce předpovídali krach. Michael Dell s celým vedením se proto zaměřili na hledání nových řešení, jak i při značně velkém objemu výroby efektivně zvládnout skladové výroby. Že se to podařilo, není třeba zdůrazňovat. Nový program, namísto tradičního "růst, růst a zase jen růst", vyjadřovala slova "likvidita, ziskovost a růst", a to v uvedeném pořadí. To nijak neomezovalo snahu o získávání nových možností prodeje a nových trhů. Právě naopak, v následujícím roce se totiž růst zvýšil o více než 100 %, přičemž objem skladových zásob se v Dellu podařilo udržet na nezbytném minimu.

Na základě vývoje firmy Dell zformuloval tři základní pravidla, která vyznávají pracovníci společnosti od nejvyššího vedení po asistenty prodeje:

1. Minimalizuj zásoby.
2. Vždy naslouchej zákazníkům.
3. Nikdy neprodávej jinak než přímo.

ON-LINE PRODEJ A DELL 2.0

Nakonfigurovat si a objednat počítač prostřednictvím internetu, to je dnes naprostou samozřejmostí, kterou nabízí většina výrobců výpočetní techniky. Málokdo si však vzpomene, že k průkopníkům on-line prodeje počítačů patřila společnost Dell. Vlastně se není co divit, internet nejenže korespondoval se strategií přímého prodeje, ale dodával jí zcela nový rozměr. Michael Dell byl jedním z prvních, kdo pochopil, že internet je nástroj. Začal ho používat na přebírání objednávek od zákazníků a vyrábět osobní počítače přesně na míru podle specifikace zákazníka, a to v co nejkratším čase.
Stránky s adresou www.dell.com společnost spustila v roce 1994. Nejprve obsahovaly pouze údaje o technické podpoře a elektronické adresy na oddělení podpory. Za necelé dva roky si na těchto stránkách mohl zájemce nejen sestavit konfiguraci počítače, který si kupoval, ale i prohlížet stav všech svých zakázek tak, jak procházely výrobní linkou a dopravou. "Myšlence integrovat internet do všech součástí podnikání jsme poskytli veškerou podporu," říká Michael Dell. "Místo abychom používali internet pouze v prodejních systémech a při konfiguraci, rozhodli jsem se, že internetová technologie se stane součástí všech našich informačních systémů." Včasné rozpoznání možností celosvětové sítě přineslo společnosti nový růst. Dell v současnosti zaznamenává na své internetové stránce objednávky v hodnotě víc než 35 milionů dolarů denně.
Analytici v posledních dvou tří letech varují, že prodej osobních počítačů bude stagnovat. Výsledky Dellu v uplynulém roce jim dávají zapravdu, Dell se však potýká i s jinými problémy, k nimž podle časopisu Fortune patří pokles popularity. Na něm se zřejmě podepsal i fakt, že společnost musela stáhnout čtyři miliony notebooků kvůli vadným lithium-iontovým bateriím Sony (ale s tímto problémem se musely potýkat i konkurenční firmy, jako např. Lenovo a Apple). Prudký pokles čistého zisku v posledních dvou čtvrtletí vedl k tomu, že se Michael Dell po třech letech vrátil na místo výkonného ředitele. Přichází s plánem, který se označuje jako Dell 2.0 a který má ozdravit a udržet konkurenceschopnost firmy. Hodlá především zeštíhlit a zefektivnit vedení firmy. Součástí nové strategie jsou i masivní investice do oblasti podnikového byznysu, rozvoj prodeje on-line, stejně jako důraz na design výrobků. Zda se mu podaří udržet společnost na vrcholu, na to nám odpoví blízká budoucnost.




Dell, Inc.
Americká společnost, založená Michaelem Dellem v roce 1984, se zabývá návrhy, vývojem, prodejem, výrobou, podporou osobních počítačů, serverů, kapesních počítačů, monitorů a počítačových periferií. V posledních letech začíná pronikat i na trhy spotřební elektroniky (hudební přehrávače, televizory). V současnosti je největším výrobcem osobních počítačů na světě. Od začátku využívá strategii přímého prodeje. Mezi její zákazníky patří jak nadnárodní společnosti, tak i střední a malé firmy a jednotlivci. V České republice ovládá Dell v oblasti firemních zákazníků 20-25 % trhu, k nejvýznamnějším klientům patří například ČEZ, Škoda Auto či GE Money Bank.




Zdroje: Michael Dell: Přímo od Dellu (Management Press, Softwarové noviny, 2000), Hospodářské noviny, BusinessWeek, Forbes, Fortune







Komentáře