Pierre Omidyar a eBay (rozšířeno, 29. 1. 2007) - 2

Stránky internetové společnosti eBay navštíví denně takřka 100 milionů lidí z nejrůznějších koutů světa. Potřebujete-li něco prodat či koupit, není snazší cesty, než obrátit se na eBay. Firmu, která si vydobyla výsadní postavení ve světě e-byznysu, založil před více než deseti lety osmadvacetiletý Pierre Omidyar. Reklamní legenda vypráví, že původně chtěl pouze udělat radost své snoubence…

Pierre Omidyar a eBay (rozšířeno, 29. 1. 2007)


FENOMÉN EBAY
To byl příznivý signál, který Pierre Omidyar (větší foto.) samozřejmě neoslyšel. Jak si Auction Web získával mezi uživateli větší a větší popularitu, mohl dát zaměstnavateli výpověď. A potom už šly věci ráz na ráz. Nyní měl čas na to, aby přepsal a zdokonalil software a umístil obchod na nové doméně ebay.com. Jméno vzniklo z názvu jeho minifirmy Echo Bay, ale protože doména echobay.com byla již obsazená, zkrátil název na eBay.

Do nové společnosti přijal společníka. Byl jím Jeffrey Skoll, absolvent ekonomie ze Stanfordovy univerzity, který se stal prvním výkonným ředitelem a později i prezidentem firmy. Společnost eBay se díky svým kvalitním službám stávala v rostoucí komunitě uživatelů internetu pojmem. Již v květnu 1997 zprostředkoval Omidyar a Skoll milióntou transakci, v září 1998 vstoupila jejich společnost na burzu. Aukce nebyla nikdy snazší a zábavnější než na eBayi. Princip je prostý. Zaregistrujete se a nabídnete svoje zboží k prodeji. Podle vyvolávací ceny zaplatíte malý poplatek. Nechcete-li poukázat eBayi další dolary za zvýraznění nabídky, vaše položka je postoupena zájemcům v příslušené kategorii. Pokud po konci aukce (obvykle sedmidenní) vydražená suma přesáhla váš minimální požadavek, odvádí se eBayi poplatek ve výši jednoho až pěti procent. Směna „zboží – peníze“ se pak již uskuteční podle vzájemné dohody mezi prodávajícím a kupcem. Na eBayi nadto můžete do profilu svého protějšku vyznačit, jak transakce proběhla a jestli obchod s ním můžete doporučit. Tento model fungování se mimořádně osvědčil, je přímo vzorovým příkladem e-commerce služby charakteru C2C (consumer-to-consumer).

eBay se stal jedním z nejúspěšnějších internetových projektů vůbec. Tři roky po založení firmy se z obou společníků stali miliardáři. Za obrovským úspěchem ovšem nebyla pouze realizace drobného nápadu, ale také vysilující práce na neustálém technickém zlepšování služeb, stejně jako na zvládání managementu a řízení týmu zaměstnanců společnosti, jejichž počet vzrostl na osm tisíc.

Pierre Omidyar měl šťastnou ruku i v oblasti managementu, když do vedení společnosti v roce 1998 přijal Meg Whitmanovou. O této ženě, dnes prezidentce a CEO eBay, novináři občas píší, že má vzhled dobrácké maminy či učitelky dějepisu, ale to nic nemění na respektu, který si ve světě e-byznysu získala. Do firmy přinesla svěží vítr a řadu nápadů, které se zasloužily o další rozkvět a udělaly z eBay jednu z nejrychleji rostoucích firem všech dob. Dnes už eBay není pouze virtuálním prodejním tržištěm, kde se smlouvá o ceny, nýbrž prostorem, kde se realizují i mnohamilionové obchody a kde renomované firmy testují reakce zákazníků na novinky, které hodlají uvést na trh. Aukční služby nabízí ve více než dvaceti národních variantách.

OMIDYAR NETWORK
Větší foto.

Cena internetové společnosti eBay byla v loňském roce vyčíslena na částku zhruba osmi miliard dolarů. Její zakladatel a většinový vlastník Pierre Omidyar se na známém žebříčku nejbohatších lidí světa časopisu Forbes umístil na 35. místě. Dnes už sice většinu kompetencí týkající se firmy přesunul na Meg Whitmanovou, ale to neznamená, že by zahálel. Se svou ženou Pamelou se významně angažuje v nejrůznějších charitativních projektech. Vybudoval charitativní nadaci Omidyar Network, jejímž prostřednictvím rok co rok investuje 400 milionů dolarů do nejrůznějších charitativních projektů. V minulém roce například věnoval Tuftsově univerzitě, své „alma mater“, kde vystudoval počítačovou vědu, částku 100 milionů dolarů na spuštění charitativního projektu The Omidyar-Tufts Microfinance Fund, zaměřeného na mikrofinance chudých a rozvojových zemí. Byl to on, kdo se nechal slyšet, že do své smrti hodlá vydat 99 % svého majetku na dobročinné účely. A jak vidno, nebylo to jen líbivé prohlášení do větru.



--------------------------------
Na soudním minovém poli
Že úspěch se neodpouští, je známou věcí. Není se tedy co divit, že vedle obrovských zisků musejí majitelé a pracovníci eBaye čelit záplavě soudních žalob. Nejzávažnější z nich je právní spor, který vede eBay se společností MercExchange a který se týká patentů na elektronické aukce. Tom Woolston, zakladatel MercExchange, tvrdí, že nápad s využitím virtuálních trhů a on-line aukcí dostal už koncem osmdesátých let. Na realizaci svých myšlenek ovšem údajně čekal až do roku 1994. V době stávky baseballových hráčů byla na americkém trhu zvýšená poptávka sběratelských kartiček NBL. Woolston tak přišel s nápadem na vytvoření sítě prodejců a kupujících, kteří by mohli své obchody realizovat prostřednictvím internetu. V realizaci projektu však zůstal na polovině cesty, neboť mu došly finance. Přesto se domnívá, že je v právu, neboť má patentovány celkem čtyři své „internetové myšlenky“, které mu Omidyar vyfoukl. Analytici v roce 2003 odhadovali, že pokud eBay u soudu prohraje, mohla by přijít až o 100 miliónů dolarů. Psalo se také, že tento spor eBay Inc vs. MercExchange může vážně ohrozit existenci společnosti. Zatím se tak nestalo. V květnu eBay oznámila, že u federálního soudu USA uspěla v soudním klání s MercExchange, které se táhlo od roku 2001.

Více informací o tomto sporu najdete na Software and business method patents – Ezay .


Základní informační zdroje
eBay – New & used electronic, cars, apparel, cellectibles, sporting goods & more at low prices - www.ebay.com
Pierre´s Web – blog Pierre Omidyara - pierre.typepad.com
Omidyar Network - www.omidyar.net
Omidyar-Tufts Microfinance Fund – Tufts University - www.tufts.edu/microfinancefund


Foto: eBay








Komentáře