Implementace firemního informačního systému, který je používán více podnikovými útvary, má hodně co do činění s pracovními procesy, podle kterých se ve firmě pracuje. Vedle systémů s nálepkou „workflow management“ mezi takové systémy rozhodně patří systémy označované jako CRM (obchodní a marketingová podpora), OSS (operační podpora), spisová služba, řízení výroby, řízení nákupu a prodeje, správa pohledávek a mnohé další. Rozhodně nesmíme zapomenout na systémy řízení jakosti vedené podle ISO 9001:2000 či jiného modelu jakosti (Six Sigma, CMMI apod.)
Zavedení systému s vlivem na podnikové procesy tyto procesy v nejlepším případě respektuje a podporuje, často definuje a vytváří; v nejhorším případě musejí být procesy upraveny či přímo pokřiveny tak, aby se daly se systémem „sladit“. Taková systémová „podpora“ pak nejenže pracovníkům komplikuje život a brnká na jejich trpělivost, ale především brzdí firmu jako celek a často omezuje její rozvoj právě tím, že se nové produkty nedaří podpořit systémem, takže musí být obcházen. Proč to nastává a co s tím?
Hlavními příčinami problémů jsou:
1. Při výběru systému si management neuvědomuje, že jeho zavedení má vliv na firemní procesy. Typickým příkladem je nevyjasněné vlastnictví procesů a s tím související spory o přístupová práva a odpovědnosti za data.
2. Management si sice uvědomuje, že systém procesy ovlivňuje, ale vnitřní procesy nebyly zmapovány, nabo -- a to snad nejčastěji -- jejich zmapování neodpovídá realitě, která se odo doby jejich vytváření či dokumentace měnila.
3. Ve firemních procesech je mnoho výjimek, které je činí nepopsatelně složité. To je (bohužel) většinou kombinováno s malou vůlí procesy napravit.
4. Byl vybrán systém, který procesy nepodporuje, připadně je podporuje, ale neumožňuje jejich aktualizaci, takže systém nedokáže držet krok s vývojem firmy.
Jak sladit firemní informační systém s firemními procesy
Implementace firemního informačního systému, který je používán více podnikovými útvary, má hodně co do činění s pracovními procesy, podle kterých se ve firmě pracuje. Vedle systémů s nálepkou „workflow management“ mezi takové systémy rozhodně patří systémy označované jako CRM (obchodní a marketingová podpora), OSS (operační podpora), spisová služba, řízení výroby, řízení nákupu a prodeje, správa pohledávek a mnohé další. Rozhodně nesmíme zapomenout na systémy řízení jakosti vedené podle ISO 9001:2000 či jiného modelu jakosti (Six Sigma, CMMI apod.)
autor Štěpán Nadrchal a kol. | Řešení |
Řešení
Společnost Black and Decker nasadila Helios Orange
Digital Planet spustil cloudové služby na konvergované infrastruktuře od HP
Společnost Blata nasadila Infor10 ERP Business pro výrobu motocyklů
HP rozšiřuje portfolio služeb pro modernizaci aplikací
Anect implementuje řešení Vidyo pro GTS Slovakia

Komentáře