Cleverlance slaví páté výročí své existence

Návrh, vývoj a následná integrace aplikací je procesem zahrnujícím řadu náročných fází, jejichž špatné zvládnutí může v konečném důsledku znamenat promarnění investovaných prostředků. Jednou ze společností zabývající se životním cyklem aplikačního softwaru je i Cleverlance. O jejích plánech a další budoucnosti jsme hovořili s nově jmenovaným generálním ředitelem Dobromilem Podpěrou.

Cleverlance slaví páté výročí své existence


Návrh, vývoj a následná integrace aplikací je procesem zahrnujícím řadu náročných fází, jejichž špatné zvládnutí může v konečném důsledku znamenat promarnění investovaných prostředků. Jednou ze společností zabývající se životním cyklem aplikačního softwaru je i Cleverlance. O jejích plánech a další budoucnosti jsme hovořili s nově jmenovaným generálním ředitelem Dobromilem Podpěrou.

V tomto měsíci slavíte páté výročí. Jak byste zhodnotil dosavadní existenci společnosti?
Začínali jsme jako monokulturní javová firma, jejíž hlavní obchodní strategií byl pronájem specialistů do zahraničí. Postupně jsme se přeorientovali ze zahraničních trhů na Česko, z firmy skládající se pouze z javových vývojářů jsme se rozšířili na další technologické platformy (jako databáze nebo .net) a rozšířili jsme i paletu poskytovaných služeb (project management, analýza, testování). V neposlední řadě už nestojíme na pronájmu specialistů, ale nabízíme zpracování celých IT projektů na klíč. Společně s týmem specialistů, který se nám za tu dobu podařilo vybudovat, považuji tuto schopnost adaptace a rozvoje za klíčovou pro náš úspěch. Úspěchů je ovšem dle mého názoru více. Například dosavadní růst obratu, kdy jsme každý rok více jak zdvojnásobili obrat z předchozího roku. Dále také to, že prudký růst společnosti byl kompletně financován z vlastních zdrojů a neovlivnil kvalitu poskytovaných služeb.

Jak jste již sám zmínil, Cleverlance začínala pracovat nejdříve pro zahraničí. Máte v úmyslu se na zahraniční trhy vrátit, a pokud ano, tak do jakých oblastí a s jakými produkty?
Myslím, že každá zdravě rostoucí společnost se musí rozhlížet po zahraničních trzích. Český rybník je sice na první pohled dost velký pro další růst, ale již ze střednědobého pohledu zahraničí určitě potřebujeme. Problémem ovšem je dnes velmi silná koruna a vysoké mzdové náklady, takže z hlediska outsourcingu nemůžeme cenově konkurovat ruským, ukrajinským či rumunským firmám. Ale určitě chceme získat zahraniční partnery pro prodej a implementaci našich produktů. Rádi bychom také nabídli naše znalosti a zkušenosti z vývoje softwaru na J2EE a .netu. Další velmi zajímavou oblastí je integrace aplikací vytvořených na obou zmíněných platformách, kde máme poměrně unikátní postavení – alespoň na českém trhu.

V loňském roce jste uvedli na trh dva nové produkty - FES (FrontEnd Server) a CIS, řešení pro řízení a optimalizaci zdrojů a procesů v IT odděleních středních a malých firem. O jak velkou investici do vývoje těchto produktů šlo a jak si stojí v porovnání s konkurencí?
Oba produkty si vyžádaly investici v řádech milionů korun a podle nám dostupných informací ani FES ani CIS nemají srovnatelnou konkurenci v českých produktech. Myslím, že to dokazuje i výsledek FESu v soutěži Creative Mobile Award 2004 organizované Tuesday Business Network ve spolupráci se společnostmi Eurotel a Nokia, kde se nám podařilo získat 3. místo. Zároveň to byla také první javová aplikace v žebříčku. Pokud vše půjde, jak má, budete si v době, kdy čtete tento rozhovor, moci FES vyzkoušet v reálu, protože na něm poběží mobilní bankovnictví jedné české banky.
A co se týče CISu, tak nám reakce zákazníků dávají za pravdu, že témata, která náš systém řeší, jsou velmi živá a žádaná. To je signál, který nám říká, že jsme se s tímto produktem vydali na správnou cestu. Našemu systému sice není přímou konkurencí, ale za zmínění určitě stojí zástupce zahraničních systémů Mercury ITG Center. Oba systémy odlišuje nejen optimální velikost zákazníka, ale i zaměření. Nutno ale dodat, že u obou systémů průnik řešených témat samozřejmě je. O tom by se dalo povídat ještě dlouho.

Vedle vaší hlavní činnosti, kterou je vývoj softwaru na zakázku, jste v minulém roce rozšířili portfolio služeb o další oblasti, jako jsou Content Management System, Document Management System a IT governance. Proč právě je? V čem vidíte jejich perspektivu?
Obojí má stejnou základní pohnutku – poptávku trhu, což je myslím logické. ITG u nás nebylo příliš známé a viděli jsme potenciál těchto služeb u našich zákazníků. Tlak managementu na zefektivnění a zprůhlednění fungování IT je čím dál silnější. Je třeba stále rychleji a levněji uvádět nové služby pro zákazníky. A tento tlak je patrný v bankovnictví, pojišťovnictví nebo v telekomunikacích. Celá oblast nazývaná společností Mercury Business Technology Optimization tomu napomáhá.
CMS/DMS je trochu jiný příběh: Cleverlance byla vždy silná při vývoji aplikací na zelené louce. Jenže časy se mění a potřeba rychleji a levněji dodat ucelené řešení ušité na míru je stále častější. A tomu nejlépe odpovídá vývoj postavený na komponentách, frameworku či otevřeném jádře produktu, které se dá doprogramováním rozšířit a ohnout podle přání zákazníka. Pokud pomineme technologické frameworky typu BEA WebLogic Integration nebo IBM WebSphere Portal, jsou CMS/DMS systémy dalším logickým krokem, jak rozšířit portfolio služeb, přičemž jádrem zůstanou naše schopnosti při vývoji vícevrstvých aplikací.

Na sklonku roku postihla Cleverlance tragická událost. Při katastrofě v Asii zahynul Jakub Dosoudil, generální ředitel a spolumajitel společnosti. Jak se firma s touto ztrátou vyrovnala?
Tato tragédie má mnohem větší osobní dopad než profesní, protože nám všem Jakub s Míšou velmi chybějí, ale Cleverlance už nejméně rok není společností stojící na jednom či dvou lidech. Tím, že se nám podařilo získat Jirku Bíbu do role obchodního ředitele a Vítka Červinku jsme přesvědčili, aby se ujal HR a řízení zdrojů, jsme vybudovali top management, který řešil všechny strategické plány společně. Díky tomu je zachována kontinuita strategického směřování. Ani operativa neutrpěla díky tomu, že jsme vloni vybudovali a obsadili i střední management. Úkoly Jakuba jsme si rozdělili s Jirkou, on si převzal řízení marketingu a PR, já finance a strategické řízení. Vztahy s klíčovými zákazníky již průběžně v loňském roce převzal obchodní ředitel, Jirka Bíba.

Tuzemské firmy, kterým se podaří dorůst do velikosti té vaší, se většinou rozhodnou pro prodej. Uvažujete o něčem podobném?
Obzvláště po ztrátě Jakuba tuto otázku dostávám poměrně často. Společně s Jakubem jsme zastávali názor, že zakladatelé ve většině případů dokáží dotáhnout společnost do určité životní etapy a velikosti, a pokud nejsou schopni ve správný okamžik ustoupit do pozadí nebo se spojit se strategickým investorem, začnou společnost brzdit v dalším rozvoji. A to bychom velmi neradi. Takže zpět k jádru otázky: má odpověď zní, že prodej není na programu dne. Ne že bychom to z principu vylučovali, jak sem se již zmínil, ale nemyslíme si, že je tento krok v tuto chvíli nutný a správný.

Co plánujete do budoucna?
Osobně, nebo jako firma? Osobně vyrazit alespoň na 2 týdny na dovolenou. Konec minulého a začátek letošního roku byl pro mne velmi náročný a potřeboval bych vypnout. Jako firma plánujeme mnoho věcí. Máme za sebou první rok z tříletého plánu. Byl to rok velmi úspěšný, obrat jsme zvýšili o 133 % a plán překročili o 14 %. Letošní rok je první v historii firmy, kdy už nechceme dvojnásobit obrat a chceme dosáhnout „pouze“ 270 milionů. Jak už jsem se uvedl, rádi bychom se vrátili i na zahraniční trhy. V nejbližší době zřídíme pobočku na Slovensku a chceme se mnohem více vyskytovat na tamním trhu. Ale je pravda, že Slovensko je už z podstaty trochu jiné „zahraničí“, ke kterému máme mnohem blíž než kamkoliv jinam. Chystáme další produkty zaměřené na zrychlení a zefektivnění vývoje pomocí vícevrstvých technologií. Chceme nadále zlepšovat kvalitu a přidanou hodnotu našich služeb. Budeme se i nadále snažit, aby v Cleverlance byl velmi silný týmový duch a příjemná a otevřená atmosféra pro všechny zaměstnance. A mnoho dalšího.



--------------------------------------
Spoluzakladatel společnosti Cleverlance a nyní i její výkonný ředitel Dobromil Podpěra (1971) vystudoval MFF UK a již během studia pracoval na různých technických pozicích. Před založením Cleverlance pracoval jako specialista na internetové a intranetové technologie ve společnosti Sybase. Pokud mu čas dovolí, rád cestuje (nejen po vlastech českých) a fotografuje.

Od svého založení v roce 2000 se společnost Cleverlance specializuje na zakázkový vývoj vícevrstvých, otevřených řešení. Jako dodavatel těchto řešení pak poskytuje svým zákazníkům z oblasti finančních služeb, telekomunikací, státní správy a samosprávy komplexní služby pro analýzu, implementaci a údržbu informačních systémů. V současnosti zaměstnává kolem 200 specialistů.





Komentáře